Leila de pony uit boek Zoomigurumi leek me wel leuk om te maken.   Alleen had ik niet de juiste wol in voorraad…

Dus heb ik er opnieuw mijn eigen creatie van gemaakt.  Ik heb het patroon wel gevolgd, maar heb compleet andere wol gebruikt.  Omdat het eindresultaat er ook heel erg anders uit ziet, heb ik mijn pony Rosy genoemd.

In Zoomigurumi staan veel leuke patronen.  Rosy zal zeker niet de laatste zijn die ik maak uit dit boek.

materialen
2 bollen Lana grossa Legere – roos
2 bollen Schachenmayr nomotta paradiso – wit
1 bol Annell rapido – paars

2 veiligheidsoogjes 15mm
restje witte katoenwol
granule korreltjes
een oude nylon sok (voor de granule korreltjes)
2 restjes lint of rechthoekig stofje

haaknaald nr. 4,5

het patroon
het oorspronkelijke patroon uit het boek ik vrij strak.  De wol die ik heb gebruikt is zeer licht en heel erg zacht en fluffy.  Dit is moeilijker om te haken, want je ziet je steken niet zo goed.  Neem daarom een haaknaald die groot genoeg is, dan heb je nog enige controle.

Als je pluizige wol gebruikt, kan je best ook heel goed tellen.  Zo weet je zeker na elke ronde dat je stekenverhouding nog klopt.

Omdat mijn wol zo pluizig en fluffy is, krijg je een heel ander resultaat dan het patroon in het boek.   Mijn pony is ook dubbel zo groot dan het exemplaar in Zoomigurumi.

Ik heb het hoofdje en de poten goed gevuld, maar heb er voor gezorgd dat deze nog zacht aanvoelen en lekker plat gedrukt kunnen worden.

Het lijfje heb ik bijna niet gevuld.  Hierin heb ik granulekorreltjes gedaan.   Dit verhoogt om de een of andere reden de knuffel-factor van het beestje.   Ik heb de granule korreltjes in een oude nylonkous gedaan en deze 2x goed dicht geknoopt.  Daarna heb ik dit “zakje” in een dikkere nylon kous gedaan en nog een dicht geknoopt.  Op die manier ben je zeker dat de korreltjes veilig zitten en niet kunnen ontsnappen.   Je kan natuurlijk ook altijd een zakje naaien voor de korreltjes.

conclusie
I love my Rosy!   Heel erg leuk patroon.  Ik ga het zeker nog eens opnieuw maken in de originele wol-soorten.