Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn eerste Zpagetti-poef gemaakt.  Omdat het resultaat zo mooi was, stond het al een tijdje op mijn planning om er nog een te maken.
Ik heb gekozen voor de maat LARGE en voor de kleuren zwart – grijs – gestreept.

materialen

3 bollen Zpagetti zwart
1 bol Zpagetti grijs
1 bol Zpagetti gestreept zwart-wit-grijs
LARGE kussenvulling (bij schuimrubber.nl)
haaknaald nr. 10 (bamboo)

patroon

Het patroon staat gratis op de website van Hoooked! 
Eens je de basis onder de knie hebt, kan je variëren met de steken en zo verschillende effecten creëren.
basispatroon
  1. haak 5 lussen en sluit met een hv tot een ring
  2. haak 12 st in deze ring
  3. haak 2 st in elk st
  4. haak 2 st in elk 2e st
  5. haak 2 st in elk 3e st
  6. haak 2 st in elk 4e st
  7. haak 2 st in elk 5e st
  8. haak 2 st in elk 6e st
  9. … enz.     Blijf dit schema om te meerderen volgen tot je cirkel groot genoeg is

Vervolgens haak je enkele toeren zonder te meerderen, tot de zijkant volledig afgedekt is.   Haak tenslotte nog een cirkel voor de onderkant.  Zet aan elkaar met vasten.

Je kan er ook voor kiezen om de bovenkant, onderkant en zijkant apart te haken en daarna aan elkaar te zetten met vasten.
Als je de stukken aan elkaar zet met vasten, krijg je een dik randje aan je werk.  Vindt je dit maar niets?  Dan kan je na je laatste toer van de zijkant eerst nog 1 tot 3 toeren toevoegen met minderingen.  Op die manier zit het aangehechte stuk aan de onderzijde.        Of je kan de stukken aan elkaar naaien met een grote stopnaald en een lang stukje rest-zpagetti.
De rode poef heb ik gehaakt door eerst te meerderen, dan enkele toeren zonder te meerderen, vervolgens enkele toeren geminderd en tenslotte de bodemcirkel apart te haken.  De bodem heb ik er aan genaaid met zpagetti.    Het streepjes-effect krijg je door telkens door de achterste lus alleen te haken.

Volgende poef op de planning ?   De variant van Shades of yesterday.    Ga zeker eens een kijkje nemen op deze website.  Er staan vele leuke patronen met Zpagetti-wol op.