Het is altijd al één van mijn grote dromen geweest om ooit mijn eigen amigurumi-ontwerpen en gehaakte accessoires te maken.

In het verleden heb ik al een paar amigurumi’s ontworpen, maar deze waren nooit niet helemaal wat ik er van verwachtte.

Onlangs ben ik bij Echtstudio een workshop gaan volgen en heb ik nog wat extra tips meegekregen voor het ontwerpen van je eigen amigurumi.   Deze tips beginnen hun vruchten af te werpen, want de inspiratie stroomt binnen in mijn hoofdje en mijn beestjes beginnen steeds beter te lukken.

Tijd dus om een eerste ontwerp te lanceren!   Het popje Little Wendy.   Ik hoop dat ik nog heel veel variaties kan maken op dit leuke popje.   Hieronder vinden jullie alvast enkele leuke tips terug over mijn werkwijze.   Het patroon ga ik stiekem voor mezelf houden.

Gebruikte materialen

Ik heb gebruik gemaakt van volgende kleuren:
1 bol Annell Rapido rood
1 bol Annell Rapido wit
1 bol Annell Rapido groen
1 bol Annell Rapido huidskleurroze
1 bol Annell Rapido barbieroze
1 bol Annell Rapido karamelbruin
1 bol Annell Rapido donkerbruin

vulling (ik gebruik altijd van het merk panda)
haaknaald nr. 3

Ik heb gekozen voor deze wol, omdat ik daar nog heel erg veel restjes (zeg maar heeeeeel erg veel!) van bezit.   Als ik vandaag het patroon opnieuw zou maken, dan zou ik eerlijk gezegd eerder kiezen voor Stylecraft special DK (bijvoorbeeld bij Echtstudio.nl) of Catania of phildar coton.   En ik zou absoluut ook eens willen experimenteren met DMC natura!    Zorg er wel voor dat je je haaknaald aanpast aan de dikte van je wol, anders klopt het patroon niet meer.  Voor Stylecraft zou ik opteren voor naald nr. 3,5, bij catania en phildar zou ik zelfs naar 2,5 gaan.  Maar dit hangt een beetje af van je haakstijl.

Het patroon

Zoals eerder gezegd ga ik dit patroon stiekem voor mezelf houden.   Maar ook eerlijk toegegeven ben ik zelf nog niet helemaal tevreden.  Er zitten hier en daar nog enkele foutjes in en die wil ik er eerst nog uit krijgen.

Ik ga hieronder al mijn foutjes vermelden en hoop dat ik op die manier andere amigurumi-fans wat kan helpen in het ontwerpen van hun eigen Amigurumi.

De pomponnetjes zijn geweldig goed gelukt.  Om ze zo klein te krijgen heb ik gewoon de wol enkele keren rond mijn vingers gedraaid.  En ik ben heel erg blij met het effect!  Ze zien er geweldig schattig uit!

Op de sjaal ben ik ook best wel trots!  Hiervoor heb ik telkens vasten gehaakt. Elke 2 rijen ben ik van kleur gewisseld.  Om mooi af te werken heb ik ook nog een rij vasten gehaakt aan de zijkanten.  En tenslotte heb ik aan de twee uiteinden frengels gemaakt (of hoe noem je dat ?) om de sjaal mooi af te werken.

De voetjes, daar ben ik eerlijk gezegd toch ook wel een beetje trots op!  Ik had nooit gedacht dat ik die ZO mooi zou krijgen.  Om de overgang tussen de schoentjes en de beentjes te accentueren, heb ik mijn eerste rij rode vasten in de achterste lus van de vorige rij, donkerbruine, vasten gehaakt.  Op die manier krijg je een mooie egale overgang.

De sierrand van het kleedje was ook niet zo moeilijk.  Hiervoor heb ik telkens *5 lossen gehaakt, 1 vasten overslaan, 1 vaste in de volgende vaste*, om dit golvend effect te krijgen.

Voor de haren ben ik op dezelfde manier tewerk gegaan als de frengels van de sjaal.  Trek een lus door 2 gaatjes van het hoofd, steek de 2 uiteindjes door de lus en trek aan.  Dit doe je tot je vindt dat het popje voldoende haartjes heeft.

Nu de minder leuke puntjes…

Om het kleedje te maken heb ik eerst het lijfje gehaakt en vervolgens het rokje.  Het rokje heb ik achteraf aan het lijfje genaaid.  Echter ben ik niet helemaal tevreden met het resultaat.  Je kan de overgang tussen rokje en lijfje heel goed zien.  Hierdoor is het meer een rokje dan een kleedje.  Niet echt het effect dat ik wou bekomen dus.  Ik ga dus nog wat moeten experimenteren om een betere manier te vinden om die overgang vlotter te maken.

De overgang van de wantjes naar de armpjes is ook nog niet helemaal optimaal.  Om het effect te creëren dat de wantjes echt onder haar kleedje zitten, heb ik achteraf op de overgang van groen naar rood een rij hv gehaakt.  Ik denk dat deze methode wel kan werken, maar dat ik gewoon nog wat moet oefenen om dit helemaal onder de knie te krijgen.

Al bij al ben ik toch stiekem trots op deze creatie!  Ik vind ze mooi en mits enige aanpassingen gaat ze zeker en vast een succes worden bij mijn vrienden en familie.   Ik heb alvast het boek “the complete idiots guide to amigurumi.” besteld om nog enkele tips te leren voor het maken van Amigurumi’s.  Van nu af aan kan het alleen maar beter worden! 🙂

(Wendy Van Craen, de eigenaar van deze blog, alias CRAEW, is eigenaar van het ontwerp en patroon van dit popje.   Dit ontwerp mag op geen enkele wijze nagemaakt worden of gekopieerd worden of voor commerciële doeleinden gebruikt worden, zonder de goedkeuring van de eigenaar, CRAEW.

This pattern is the property of CRAEW. You may NOT sell it, distribute it, reproduce it or use any 
part of it without CRAEW’s consent.)