Het eerste afgewerkte project van 2014 is een feit.  Hoog tijd dus voor nog een feestje.

En een feestje is ook onmiddellijk de reden van dit project.

Zoals elk jaar is er bij mij op het werk een nieuwjaarsreceptie.  En zoals elk jaar moet iedereen een naam trekken en voor die collega een cadeautje kopen.  Best wel leuk en een beetje een uitdaging om een gepast cadeautje te vinden.

Toen ik de naam zag van de persoon waar ik dit jaar een cadeautje voor mag kopen, voelde ik eerst een lichte paniek door mij gaan.   Ik moest kopen voor iemand die super creatief en vindingrijk is als het op cadeautjes aan komt!  oh-ow!   Op het eerste zicht lijkt dat misschien niet zo moeilijk… een hip en trendy cadeautje vinden…  maar toch…

En toen kreeg ik opeens een geweldige ingeving!   Ze is inderdaad hip, trendy, creatief en vindingrijk…  Ze is gek van vintage en heeft altijd geweldig leuke kleedjes aan in super vrolijke kleurtjes.

En wat is er vandaag hipper, creatiever, kleurrijker en absoluut ook vintage, maar wel terug op en top trendy?   Juist ja!  Self-made spulletjes!  Zoals… haakwerk misschien ?

Ik heb niet lang moeten nadenken om te beslissen dat ik vrolijk gekleurde kleerhangers zou cadeau geven.  Ik heb wat geprobeerd om in haar stijl te blijven en hoop dat ze deze even leuk vindt als ik.

Voor degene die helemaal weg zijn van deze leuke kleerhangers, hier volgt het patroon:

materialen:

kapstok (die van mij komen van bij IKEA)
restjes wol -> ik heb gebruik gemaakt van Annell Rapido.

Haaknaald nr. 3.5

werkwijze:

Basis

De hoes rond de kledinghangers maak je als volgt:

Opmerking:
De keerlus telt telkens als 1 senstokje.  Als ik hieronder in de beschrijving zet dat je 14 stokjes moet haken in één toer, dan betekend dit: 13 stokjes + 3 keerlussen.
Wanneer ik spreek over meerderen of minderen, dan moet er telkens 1x geminderd worden op het einde en  1x in het begin van de toer.
Als je in het begin van de toer moet minderen, dan haak je eerst de 3 keerlussen en pas in de volgende 2 stokjes ga je minderen.
Haak altijd toer 1 in de achterste lus van de vorige rij en toer 2 in de voorste lus van de vorige rij.  Zo krijg je een soort ribbel-effect.

Maak een ketting van 13 lussen + 3 keerlussen.
1.  Begin in de 4e lus vanaf de naald.  Haak in elke lus een stokje. Je hebt nu 14 stokjes, als je de keerlussen meetelt.

2. *haak 14 stokjes*;  herhaal dit tot en met toer 18
19.  2 meerderen (16)
20.  haak 16 stokjes
21.  2 meerderen (18)
22.  2 meerderen (20)

23.  2 meerderen (22)
24.  2 meerderen (24)
25.  2 meerderen (26)
26.  haak 26 stokjes
27.  haak 26 stokjes

— je bent nu in de helft – je kan hier eventueel een markeer-ring plaatsen, zodat je deze straks makkelijk terug vindt —

28.  haak 26 stokjes
29.  haak 26 stokjes
30.  2 minderen (24)
31.  2 minderen (22)
32.  2 minderen (20)
33.  2 minderen (18)
34.  2 minderen (16)
35.  haak 16 stokjes
36.  2 minderen (14)

37. *haak 14 stokjes*; herhaal dit tot en met toer 54

55. haak rondom deze vorm nog 1 toer vasten.  In elk stokje van de zijkanten haak je 2 vasten en op de hoeken haak je 1 extra vaste.

Steek de haak van de kleerhanger door het gehaakte lapje en naai het lapje vast rondom de kapstok.

Ik heb gebruik gemaakt van IKEA kapstokken die ook nog een extra stok in het midden hebben.

Om het lapje mooi rondom te haken, heb ik telkens de eerste 2 stokjes voor de stok vastgehaakt (aan de uiteinden van de kapstok).

Strikje

  1. Haak 9 lussen + 2 keerlussen
  2. Haak elke toer 10 stokjes
Blijf bovenstaande herhalen tot je strookje lang genoeg is.  Ik heb ongeveer 20 toeren gehaakt.
Haak vervolgens de 2 uiteinden aan elkaar en plooi je strikje in de helft.  Ga enkele keren rond het midden met een draad, zodat het lapje een strik-vorm krijgt.   Naai tenslotte het strikje vast op de kledinghanger.

Bolletjes

  1. Sluit 4 lussen tot een ring en haak 8 vasten in de ring
  2. haak 2 vasten in elke vaste en hecht af
Naai de bolletjes op de klerenhanger.

Sterretje

Dit patroon komt van de Blogsite van Echtstudio.nl en vindt je hier.

Naai vervolgens het sterretje op de kledinghanger.

Je kan hier nog eindeloos creatief mee zijn.   Dit is een leuk en erg snel projectje dat ideaal is om cadeau te geven.  Deze kledinghangers heb ik gemaakt om cadeau te geven, maar ik ga er zeker en vast voor mij ook nog enkele maken.  Deze zijn gewoon te leuk om niet te hebben!  En ze leuken je kleerkast of dressing op!

groetjes en tot de volgende keer!