Ongelooflijk trots ben ik nu.   Enkele dagen terug op de trein heb ik een poging gedaan om zelf een granny-square-achtig design te maken.  Ik dacht nooit dat het zo snel zou lukken en zo mooi zou zijn.

Ik wou dit al lang eens uitproberen, maar het schrikte me altijd een beetje af.  Als je al die mooie ontwerpen op internet ziet, dan denk ik altijd:”Dit ga ik toch nooit zelf kunnen.”.   Maar hoe weet je dat als je het niet eens zelf probeert ?

Om het simpel te houden besloot ik om me te houden aan het standaard meerderings-patroon van een cirkel en om met basissteken te werken.   En het lukte!  Na 30 minuutjes haken had ik een eigen ontwerpje klaar.

Ik vermoed dat dit ontwerp al wel een 10-tal keren opnieuw werd uitgevonden…    Maar het is dan ook een erg leuk patroon voor onderzetters.  En je kan in dit patroon heel makkelijk gebruik maken van verschillende kleurtjes.  Of je doet zoals mij en haakt het in één kleurtje.

materialen:

Ik heb gebruik gemaakt van 100% katoen met een mooie glans en haaknaald nummer 3.

werkwijze:

Ik zou dit erg graag uittekenen in een grafisch programma.  Ik heb momenteel een try-out versie op mijn computer staan van Crochet Charts, maar moet hier eerst nog eventjes mee leren werken.  Voorlopig zullen jullie het dus moeten doen met een uitgeschreven versie.

  1. Haak 12 stokjes in een ring
  2. haak 4 keerlussen, *1st, 1 lus* x11
  3. haak 1 hv, zodat je in de eerste opening van de vorige toer zit.  haak vervolgens 3 keerlussen + 2 stokjes + 3 lussen.   Haak in elke opening (losse) van de vorige toer *3 stokjes, 3 lussen* x 11
  4. haak in elke opening van 3 lossen 4 stokjes
  5. Nu ga je het schelpenrandje haken.  haak 1 keerlosse.   Sla de 1e steek over.
    (Haak in de volgende steek *1 stokje, 1 losse* x4; sla terug 1 steek over; 1v) x 13
Veel plezier met het maken van deze leuke kleurige onderzetter en… Tot de volgende keer!