We zijn al week 11!  En opnieuw slagen de dames van deze CAL er in om een geweldig mooie en leuke 12″ square te selecteren voor ons.  Het gaat echt wel een heel erg mooi dekentje worden!
Omdat ik deze CAL zo leuk vindt, heb ik besloten om een foto tutorial te maken in het Nederlands.
Steken-legenda:

Toer 1:  4 lossen, vervolgens in de eerste lus (de 4e lus vanaf de naald geteld) haak je 8 halve stokjes.  Haak een halve vaste in de bovenste lus van je 4 begin-lossen.

Toer 2: ik heb hier een nieuwe kleur aangehecht.  Haak 2 lossen (= 1e half stokje), haak in dezelfde steek nog een stokje.  Haak in elke volgende steek 2 halve stokjes. Haak een halve vast in de bovenste lus van je begin-lossen.

Toer 3:   haak 3 keerlussen, haak in dezelfde steek nog (2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes),  vervolgens herhaal je telkens volgend patroon: *sla 2 steken over, haak in de volgende steek (3 stokje, 2 lossen, 3 stokjes)*, sluit je toer met een halve vaste in de bovenste lus van je keerlussen.

Toer 4:   haak een hv in elke volgende steek tot je in de eerstvolgende opening bent (waar je 2 lossen hebt gehaakt).  Haak 3 keerlossen, haak in dezelfde opening nog (2 st, 3 lussen, 3 st), herhaal vervolgens het volgende patroon: *sla 3 stokjes over, haak in de opening tussen de 2 groepen van 3 stokjes 1v, sla 3 steken over, haak in de eerstvolgende opening (3 st, 3 lossen,  3st)*, sla 3 steken over, haak in de laatste opening tussen 2 groepjes een v, sluit af met een hv in de bovenste lus van de keerlossen.

Toer 5:  Ik heb hier een nieuwe kleur aangehecht.   Start in eender welke bloemblad-opening.  Hecht je nieuwe kleur aan en haak in dezelfde opening 1 v.  Herhaal volgend patroon: *4 lossen, sla 3 steken over, 1 st in de volgende steek, 4 lossen, sla 3 steken over, 1 v in de opening van het bloemblad*, 4 lossen, 1 hv in de eerste steek van je toer.

Toer 6:  haak in elke opening van 4 lossen 6 v, sluit je toer af met een hv in de eerste steek van je toer.

Toer 7:  hecht een nieuwe kleur aan, 1 v in dezelfde steek (dit telt als 1 steek!),  herhaal volgende patroon: *1v in de volgende 3 steken,  1 hst in de volgende 3 steken, 1 st in de volgende 2 steken, (1 dst, 2 lossen,  1 dst) in de volgende steek, 1 st in de volgende 2 steken, 1 hst in de volgende 3 steken, 1v in de volgende 4 steken*  Bij de laatste herhaling moet je op het einde maar 1v in de volgende 3 steken haken, hecht af met een hv in de eerste steek van je toer.

Toer 8:  haak 3 keerlossen, haak in elke volgende steek een st tot je in de hoek-opening bent.  Haak in elke hoek-opening (2st, 2 lossen, 2st), in alle andere steken tussen de hoeken haak je telkens 1 st.  sluit je toer met een hv in de eerste steek van je toer.

Toer 9:  hecht een nieuwe kleur aan in één van de hoeken.  Haak 6 lossen (= het eerste st + 3 lossen),  haak in dezelfde opening nog 1st, haak 2 lossen, herhaal volgend patroon *2 lossen, sla 2 steken over, 1 st in de volgende steek, haak in de hoeken (1 st, 3 lossen, 1st)*, sluit je toer met een hv in de 3e lus van je keerlossen.

 Toer 10: Haak 3 keerlossen (= eerste stokje), haak in elke opening 3 st en in elke hoek 5 st.  sluit je toer met een hv.

Toer 11:  hecht een nieuwe kleur aan in het middelste stokje van één van de hoeken.  Haak 5 keerlossen (= 1e stokje + 3 lossen), haak in dezelfde steek nog 1st. Herhaal volgend patroon: * 2 lossen, sla 3 steken over, 1st in de volgende st, haak in het middelste stokje van de hoeken telkens (1st, 3 lossen, 1 st)*, sluit je toer met een hv in de 3e lus van je keerlossen.

Toer 11:  herhaal toer 10

Toer 12:  Haak in elke steek een hst.  Haak in de middelste steek van elke hoek 3 hst.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze tutorial!

Already the 11th block!  And again the organizing ladies from this CAL have succeeded in selecting a beautiful square for our blanket.  They deserve more credit for their work.  Thank you all ladies for providing us with these lovely squares.
Because I love this CAL so much, I decides to make a dutch photo tutorial.  Never done this before, but I’d love to give it a try.  (There’s a first for everything.)

Please enjoy the pictures above.  For the English version of this photo-tutorial, please go to the blogpost of lookatwhatimade.

see you next time!

1 reactie op CAL@CCC – BLOCK #11

  1. Leuk blok om te maken… Helaas klopt toer 7 niet…. je gaat in 1x van dubbele stokjes naar vasten… ik denk dat je terug moet naar stokjes, halve stokjes en dan pas de vasten??