Zoals jullie merken heb ik nog altijd een klein beetje achterstand in mijn foto-tutorials.  Maar geen nood.  Morgen volgt (zonder excuus!) de foto tutorial voor vierkantje nummer 15.  En dan is het terug even wachten tot zondag.
Deze week heeft Kimberly Slifer eentje geselecteerd van designer Aurora Suominen.  De naam van het vierkant is Autumn Clusters 12″ Square.
Hier volgt de foto-tutorial.
Benodigdheden:
Het garen dat ik gebruik is Annell rapido.
Haaknaald 3,5 mm
gebruikte steken:
lossen = l
vasten = v
halve vaste = hv
stokjes = st
half stokje = hst
dubbel stokje = dst
reliëfstokje achter = RA-st
-> haak hiervoor gewoon een stokje maar steek je naald rond de volgende steek.  Je steekt je naald dus in langs de achterzijde van het werk, gaat langs de voorzijde van het werk rond het stokje en steekt je naald terug naar achter.  Vervolgens haak je gewoon je stokje af.
tros van 3 stokjes = tr-3-st 
-> haak hiervoor 3 stokjes half af, je hebt dan normaal nog 4 lussen op je naald, maak terug een lus op je naald en haal deze door alle lussen op de naald.

 Toer 1 : Maak een ring van 4 lussen.  haak in deze ring 12 stokjes.

 Toer 2: haak in elke steek een TR-3-st en 1 losse

 Toer 3: haak in de ruimte tussen de trossen (1 TR-3-st, 1 l)

 Toer 4: haak in elke ruimte tussen de trossen 3 st en boven op elke tros 1 hv

 Toer 5: haak in elke hv van vorige toer 1 st, in het middelste stokje van je 3-st-groepje haak je telkens een RA-st, tussen de stokjes in haak je telkens 2 l.

 Toer 6: Haak in elke ruimte tussen de stokjes telkens 1 TR-3-st en 2 l.

 Toer 7: Vanaf deze ronde beginnen we het vierkant te vormen. Je haakt telkens een steek op de tros en één steek tussen de tros.
*Haak in de top van één van de trossen (4 dst, 2 l, 4 dst). Dit is je eerste hoek.  VOOR en NA elke hoek haak je telkens 1 l.
Vervolgens haak je één van de zijkanten.  Haak in de 3 volgende steken een 1 st, in de volgende 5 steken haak je 1 v, de volgende 3 steken terug 1 st. *
Herhaal tussen * *

 Toer 8:  Deze toer is makkelijk.  Je haakt in elke steek 1 v.  In de opening op de hoeken haak je telkens 3 v. (Vergeet ook niet je lossen die je voor en na je hoeken hebt gehaakt als steek te tellen!  Ook hierin moet je 1 v haken.)

 Toer 9: In de middelste hoeksteek haak je telkens (2 st, 2 l, 2 st).
In de andere steken haak je het volgend patroon: (7 hst, 9 st, 7hst).

 Toer 10: In de opening van de hoeksteek haak je telkens *(2 st, 2 l, 2 st),
vervolgens haak je in de stokjes van de vorige toer volgend patroon: (1 l, sla 1 steek over, 1 TR-3-st in de volgende steek), haak nog 1 l en start terug vanaf *

 Toer 11: haak tussen elke tros 1 TR-3-st en 1 l.   Op de hoeken haak je op elke stokje terug 1 st en in de opening (2 st, 2 l, 2 st)

Toer 12: Haak in elke steek 1 v en in de opening op de hoeken 3 v.

Tot morgen!

And here it is (finally), square number 14.  I’ll post number 15 tomorrow, since I’m still a bit behind in my photo-tutorials.
This beautiful square is a pattern from designer Aurora Suominen and is called 

Autumn Clusters 12″ Square.

If you’d like the English photo tutorial, just go to the website of lookatwhatimade.
See you next time!

2 reacties op CAL@CCC – BLOCK #14

  1. Hallo Wendy, ik heb dit vierkantje aan de. Hand. Van je vertaling gehaakt. Het is erg mooi gevonden. Ik kwam twee typefouten in je patroon tegen.
    In toer 9 schrijf je dat we in de hoek ( 2st, 2l, 2l) moeten haken dat moet zijn (2st, 2l, 2 st).
    In toer 10 staat niet dat we voor en na de hoek stokjes in de stokjes van de vorige toer moeten haken. Verder heb ik je vertaling goed kunnen volgen. Dank je hiervoor.