Het vierkantje van deze week is KATA van Penny Davidson. Een heerlijk simpel ontwerp dat zich uitstekend leent voor prachtige granny-square dekentjes en accessoires.

Geen al te moeilijke steken deze keer dus.  De tros-steek kennen jullie nog van vorige vierkantjes ?

Okay ladies!  Here we go!

gebruikte steken:
l = lossen
tr = tros

Toer 1: Haak 3 lussen (= 1 st) + haak 15 st in een ring.

Toer 2:  Haak 4 lussen (= 1 st + 1 l).  Haak in elk stokje nog (1 st, 1 l)

Toer 3: Haak in elke opening tussen de stokjes een tros van 3 stokjes + 2 lussen.

Toer 4: haak in elke opening tussen de trossen een tros van 4 stokjes + 3 lossen

Toer 5: haak in elke opening tussen de trossen een gesplitste tros van 5 stokjes:
*haak de eerste 3 stokjes, haak vervolgens in de volgende opening de laatste 2 stokjes van je tros.  Haak 4 lossen.*  Herhaal * *

Toer 6: herhaal telkens volgend patroon:
Werk telkens in de openingen tussen de trossen en nooit op de tossen!
* (5 v, 1 l), (1 v, 2 hst, 2 st, 1 l), (2 st, 2 dst, 2 l, 2 dst, 2 st, 1 l), (2 st, 2 hst, 1 v, 1 l)*
herhaal * *

Toer 7:  *1 v in de volgende 5 steken, 1 v in de ruimte tussen de groepjes, 1 v in de volgende 5 steken, hst in de ruimte tussen de groepjes, hst in de volgende 4 steken, (2 hst, 2 l, 2 hst) in de ruimte op de hoek, hst in de volgende 4 steken, hst in de ruimte tussen de groepjes, 1 v in de volgende 5 steken, 1 v in de ruimte tussen de groepjes*
herhaal * *

Toer 8: in de hoeken haak je telkens (3 l, 3 st, 3 l, 3 st)
(sla vervolgens 3 steken over, haak 3 st in de volgende steek) herhalen tot aan de volgende hoek

Toer 9: haak nu telkens op de groepjes van 3 steken een tros van 3 steken en 2 lussen.
In de hoeken haak je telkens (2 st, 2 l, 2 st, 2 l)

Toer 10: haak op elke tros 1 v, tussen elke tros 2 v en in de hoeken haak je 2 v in de hoekopening en 1 v op elk stokje van de vorige toer.

Zo!  Die is ook weeral klaar.

Mijn vierkantjes tot nu toe.  Ik heb enorm veel verschillende formaten in mijn vierkantjes…  Dat wordt dus creatief zoeken naar oplossingen als ik ze allemaal aan elkaar ga zetten.  Maar ik heb al wel enkele heel erg leuke ideetjes in mijn hooft om dit goed aan te pakken.
Voor degenen die hetzelfde voor hebben met hun vierkantjes en een lichte paniek voelen opkomen… hier volgen enkele tips om dat probleem creatief op te lossen:
  • haak extra toeren rond je vierkantjes tot al je vierkantjes evenveel steken hebben langs alle zijden.  Als je ze dan gaat blokken (nat maken en op een stretchplank laten drogen), komt dat allemaal goed.
  • haak hier en daar kettingetjes, vierkantjes en versieringetjes bij in je deken om vierkantjes tegen elkaar te zetten met verschillende aantal steken.
  • Maak er een freeform dekentje van -> weet je niet wat freeform haken is ?  Gewoon even googlen en je vindt het zo.   En op die manier kan je er een heus kunstwerkje van maken.
  • Puzzel zo tot je alle vierkantjes willekeurig tegen elkaar kunt naaien en toch nog een mooi groot vierhoekig deken hebt.

This weeks square is KATA from designer Penny Davidson.  A lovely beautiful design that’s perfect for blankets or accessories.

Do you like my squares so far ?  I noticed that my squares all have different sizes.  So… this means that I will have to make some corrections before putting my blanket together.  But no worries, there’s several ways to solve this.

You need some examples ?  Okay what about these:

  • just make some extra rounds, until all your squares have equal stitches on every side.  You can block them to the same size then, if you like.  And after that putting them together is easy.
  • you could ad some freeform crochet.  What does it mean?  If the stitches don’t work out, make them!  Be creative and ad some squares, motives, …  just do what you think that works for your blanket. 
  • Of course freeform also means: it doesn’t have to be a square blanket…  If you like a more creative form, just go for it!
  • Another option is to mix and match like a puzzle, until all pieces fit perfectly. 

If you’d like the English photo tutorial, just go to the website of lookatwhatimade.
See you next time!