Deze week vierkantje #23 is See how they run van designer Margaret MacInnis.

Gebruikte steken:
tst = triple stokje
sch = schelpje (2 stokjes, 1 l, 2 stokjes)

hsch = hoekschelpje (2 st, 3 l, 2 st)
pitr = pieksteek-tros (*neem een lus op de naald, steek je naald in de aangegeven onderliggende steek, haal een lus op en trek deze hoog genoeg zodat deze gelijk komt met je vorige steken van de toer*, herhaal *…* nog 1x; je hebt nu 5 lussen op je naald, neem een lus op de naald en haal deze in één keer door de 5 lussen)
pihst = pieksteek met half stokje (haak in de aangegeven onderliggende steek een half stokje, zorg ervoor dat je de lussen hoog genoeg trekt, zodat deze gelijk komen met de steken van de vorige toer)
al = achterste lus

Here we go!

Ter info:
Elke toer sluit je af met 1 hv.
Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes. 
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.

een dst = 4 keerlussen
een tst = 5 keerlussen 

Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de vermelde steek moeten gehaakt worden. 

toer 1 :  sluit 5 lussen tot een ring, haak 12 st in de ring

 toer 2 :  haak 2 st in elke steek

toer 3 :  herhaal telkens volgend patroon : *2 v in de volgende steek, 1 v, 1 v* x8
toer 4 :  herhaal telkens volgend patroon :  *sch, 2 l, sla 3 steken over* x8

toer 5  :   in het midden van elk schelpje van vorige toer en in elke ruimte tussen de schelpjes van de vorige toer haak je 1 sch

toer 6 :  hecht een nieuwe kleur aan in het midden van een schelpje van toer 5 dat je gehaakt hebt in de tussenruimte tussen 2 schelpengroepjes van toer 4.
herhaal volgend patroon: *(2 dst, 3 l, 2 dst) om de hoek te vormen, sch in het midden van het volgend schelpje, pitr door je naald in te steken tussen  het 3e en 4e st van toer 4, sch het volgend schelpje, pitr door je naald in te steken tussen de 1e en 2e st van toer 4, sch in het volgend schelpje*

**ERRATA**  Ik heb in deze toer een kleine wijziging gemaakt op het originele patroon.  In plaats van een pitr heb ik een reliefstokje gehaakt.  Als je een pitr wenst te haken, haal dan tussen de 3e + 4e / 1e + 2e steek van de 4e toer je naald in om de lus op te halen.

toer 7 :   in de hoeken : (sch, 2 l, sch) ! opgelet!  dit is een hoek-schelpje!  In de volgende toeren ga je ook telkens in de hoeken een hoekschelpje haken!
langs de zijden *in het midden van elk schelpje van de vorige toer haak je terug een schelpje*

toer 8 :  in de hoeken haak je telkens een schelpje
langs de zijden haak je telkens :  in het midden van de schelpjes van vorige toer haak je telkens terug een schelpje

toer 9 :  in de hoeken haak je :  (1 st, 2 dst,  3 l, 2 dst, 1 st)
langs de zijden haak je : *schelpje boven op het volgend schelpje, pihst rond de ruimte tussen de schelpjes van toer 7 en 8* x4, 1 sch boven op het volgend schelpje

toer 10 :   in de hoeken : (2 v, 2 l, 2 v)
langs de zijden : *1 v in de volgende 3 steken, 3 hst in de volgende ruimte, (1 v op het volgend schelpje, 3 hst boven op het pihst) x5, 1 v in de volgende 3 steken*

toer 11 :  in de hoeken : (1 v, 2 l, 1 v)
langs de zijden : *1 l, sla 1 steek over,1 v in de volgende 16 steken, sla 1 steek over, 1 l*

 toer 12 :  in de hoeken : 3 hst
langs de zijden : *1 v, (1 pihst in de (overgeslagen) steek van toer 10, 1 v) x 17 *

Veel succes en tot volgende week!

This week’s square is from designer Margaret MacInnis and is called See how they run.

If you like to see more of her designs, just click her name to go to her ravelry page.

I
made a little “mistake” in my 6th round.  I did a backpost crochet
stitch in stead of a spiked stitch. :-/   But no worries.  The square
looks fab to me and I’m happy with the result.  

For the English foto tutorial, please feel free to visit lookatwhatimade.net.

2 reacties op CAL@CCC – BLOCK #23