Ik ben weeral fan van dit vierkantje.  Ik zie hier zo een heel dekentje voor mij allemaal met hartjes!.

Het 24e vierkantje is Grandma’s Heart Square van Carola Wijma.

Gebruikte steken:
pc = popcorn (haak 5 st in de volgende steek, haal de lus van de naald, steek je naald in het eerste gehaakte stokje en haal hier de lus terug op)
rast = reliëfstokje achter (haal een lus op, steek je haaknaald in naast het stokje van de vorige toer, ga met de naald rond het stokje tot je naald terug zichtbaar is langs de andere kant van het stokje.  Haal een lus op en trek deze achter het stokje achterdoor.  Haak nu je stokje verder af zoals je dat gewoonlijk zou doen.)

Here we go!

Ter info:
Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes.
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.

een dst = 4 keerlussen
een tst = 5 keerlussen

Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de dezelfde steek moeten gehaakt worden. 

Toer 1 :  Haak volgend patroon in een cirkel : *1 st, 1 l * x8

Toer 2 : * 1 pc in de kettingruimte, 1 l, 1 st op de volgende steek, 1 l*

Toer 3 :  Werk telkens in de ruimtes tussen de popcorns en de stokjes :
Start in de ruimte net achter een popcorn
(1 v, 1 hst, 1 st, 1 dst), (4 dst), (3 dst), (2 st), (1 hst, 1 v), (1 v, 1 hst), (2 st)
Nu gaan we het puntje van het hartje haken, deze haak je OP het volgende stokje:
(1 l, 1 dst, 1 l)
We gaan verder met de andere helft van het hartje, we haken terug in de ruimtes tussen de pc en de st :
(2 st), (1 hst, 1 v), (1 v, 1 hst), (2 st), (3 dst), (4 dst), (1 dst, 1 st, 1 hst, 1 v), 1 v in de laatste ruimte, haak nog 1 l en sluit je toer.

Toer 4 :  1 l, sla de volgende steek over,  In deze toer gaan we altijd op de stokjes van de vorige toer haken:
1 st op het volgend stokje,
herhaal 8x -> (1 l, 1 st)
herhaal 4x -> (1 l, sla 1 stokje over, 1 st)
Om de punt van het hartje te maken haak je : (1 l, 1 st, 1 l, 1 dst, 1 l, 1 st) in het dubbel stokje (de punt van het hart) van de vorige toer
(1 l, 1 st) in de volgende steek
herhaal 4x -> (1 l, sla 1 stokje over, 1 st)
herhaal 8x -> (1 l, 1 st)
(1 l, sla 1 st over, 1 v op de volgende vaste), (1 l, sla 1 steek over, 1 v in de kettingruimte),
haak nog 1 lus en sluit je toer

Toer 5 : In deze toer gaan we het vierkant beginnen te vormen.
Deze toer wordt alleen in de achterste lus van je steken gehaakt.
Start door 1 v te haken in de achterste lus van de eerstvolgende kettingruimte.
Indien je niet van kleur wisselt, haak je hv tot je in deze kettingruimte bent (normaal 3 hv)
We haken telkens in de achterste lus van de kettingruimtes.

Haak vervolgens:
(1 l, 1 hst) in de volgende kettingruimte, (1 l, 1 st, 3 l, 1 st)

Omdat elke zijde van het vierkant een beetje anders wordt gehaakt, ga ik het patroon hieronder even opsplitsen per zijde:

1e zijde : (1 l, 1 st), (1 l, 1 hst), (1 l, 1 v) in de volgende 3 kettingruimtes, (1 l, 1 hst), (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 dst, 3 l, 1 dst)

2e zijde : (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 hst), (1 l, 1 v) in de volgende 2 kettingruimtes -> deze zouden net voor en net na het puntje van het hart moeten vallen
(1 l, 1 hst), (1 l, 1 dst) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 dst, 3 l, 1 dst)

3e zijde: (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 hst), (1 l, 1 v) in de volgende 3 kettingruimtes, (1 l, 1 hst), (1 l, 1 st), (1 l, 1 st, 3 l, 1 st)

4e zijde: (1 l, 1 hst), (1 l, 1 v), (1 l, 1 hst), (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 hst), haak nog 1 lus en sluit je toer.

!!!! Nog niet afhechten !!!

PICOT-toer :  Dit is de toer met picots.  Je kan deze eventueel ook pas op het laatste doen.
Deze toer wordt gehaakt in de kettingruimtes van toer 4.
herhaal telkens volgend patroon: *1 v in de volgende kettingruimte , 3 l, 1 hv in de 3e lus vanaf je haaknaald *

Toer 6: We gaan nu terug verder werken op de steken van toer 5.   Als je toch van kleur wenst te veranderen, kan je dit nu doen.
We werken weer in de kettingruimtes van de vorige toer.

1 v in de volgende kettingruimte, (1 l, 1 v, 3 l, 1 v) in de hoek

1e zijde : (1 l, 1 v) in de volgende 5 kettingruimtes, (1 l, 1 hst) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 2 st, 3 l, 2 st) in de hoek

2e zijde : (1 l, 1 st) in de volgende 4 kettingruimtes, (1 l, 1 hst) in  het dst van de vorige toer (punt van het hart), (1 l, 1 st) in de volgende 4 kettingruimtes, (1 l, 2 st, 3 l, 2 st) in de hoek

3e zijde : (1 l, 1 st) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 hst) in de volgende 2 kettingruimtes, (1 l, 1 v) in de volgende 5 kettingruimtes, (1 l, 1 v, 3 l, 1 v) in de hoek

4e zijde : (1 l, 1 v), (1 l, 1 hst) in de volgende 6 kettingruimtes, haak nog 1 lus en sluit je toer

Toer 7, toer 8 en toer 9 zijn telkens een herhaling van volgend patroon:

haak weer enkel in de kettingruimtes.
In de hoeken haak je telkens : (1 l, 2 st, 3 l, 2 st)
langs de zijden haak je telkens: * 1 l, 1 st *

Toer 10 :  We haken nu zowel in de kettingruimtes als op de stokjes van de vorige toer.
Op de stokjes gaan we tekens een reliëfstokje haken, op de kettingruimtes haken we telkens een half stokje.

Hier gaan we:

in de hoeken haak je telkens : (3 hst, 2 l, 3 hst)
langs de zijden herhaal je volgend patroon : Sla de eerste steek na de hoek over, * 1 rast, 1 hst * x 13, 1 rast, sla de laatste steek voor de hoek over

Toer 11 :  In de hoeken haken we telkens: (2 st, 2 l, 2 st)
langs de zijden haken we 1 st in elke steek van vorige toer (33 stokjes per zijde)

Toer 12 : in de hoeken haak je telkens : (2 v, 1 l, 2 v)
langs de zijden haak je telkens 1 v in elke steek

En we zijn weeral klaar met het vierkantje van deze week!   Op naar volgende week. 🙂

groetjes

Love this week’s square!  I can already imagine a blanket made from these lovely heart squares.

This week’s square is calles Grandma’s Heart Square and is designed by Carola Wijma.

For the English photo-tutorial, please feel free to visit lookatwhatimade.net.

see you next square!