Ik merk net dat we reeds aan het 26e vierkantje zitten!  Dat wil zeggen dat we net over de helft zitten van deze CAL.  

Dit vierkantje is weeral eentje om aan te vinken als favoriet.  Prachtig gewoon met die bloem en fleurige kleurtjes.

Maar euh… ik ben hier niet om op te scheppen over “hoe mooi ik mijn vierkantje wel niet vind”, maar om een fototurorial te maken.

Hier volgt hij dan:  Firenze Afghan Block van Julie Yeager.

Gebruikte steken:
tst = tripple stokje

rva = reliëf vaste achter
(haak een vaste, maar steek je naald rond de volgende/aangegeven steek van achter naar voor, ga dan rond de steek tot je naald terug aan de achterkant van je werk uit komt)

rstv = reliëf stokje voor
(haak een stokje, maar steek je naald rond de volgende/aangegeven steek van voor naar achter, ga dan rond de steek tot je naald terug aan de voorkant van je werk uit komt)

rtstv = reliëf tripple stokje voor
(hetzelfde als een rstv, maar dan met een tst)

pst = pieksteek
(haak een stokje in de aangegeven steek van één van de vorige toeren, haal een lus op en trek deze tot op de hoogte van je huidige toer, haak je stokje verder af zoals je dat gewoonlijk zou doen)

Here we go!

Ter info:

Elke toer sluit je af met 1 hv in de eerste steek van die toer.Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes.Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.
een dst = 4 keerlusseneen tst = 5 keerlussen…
Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de dezelfde steek moeten gehaakt worden. 

TOER 1
sluit 4 l tot een ring.
Haak 12 st in de ring.

TOER 2
haak 1 rva in elke steek

TOER 3
5 l, 1 v in dezelfde steek, 
* 2 v in de volgende 2 steken, (1 v, 5 l, 1 v) in de volgende steek * herhaal dit
haak nog 2 v in de volgende 2 steken

TOER 4
hv tot je in de kettingruimte zit
(7 st, 3 l, 7 st) in elke kettingruimte

TOER 5
in elke kettingruimte haak je : (3 st, 3 l, 3 st) -> dit zijn de hoeken
in elke volgende steek haak je:
*1 st in de volgende 2 steken, 1 hst, 1 v, haak de volgende 2 steken samen in 1 v, sla de volgende steek over, 1 rtstv in de v van toer 2, sla de volgende steek over, haak de volgende 2 steken samen in 1 v, 1 v in de volgende steek, 1 hst, 1 st *

TOER 6
in de hoeken haak je weer : (3 st, 3 l, 3 st)
langs de zijden:
* (1 st) x2, (1 hst) x3, (1v) x2, sla de volgende steek over, 1 rtstv rond de vorige rtstv, sla de volgende steek over, (1v) x2, (1 hst) x3, (1 st) x2 * 

TOER 7
hoeken : (3 st, 3 l, 3 st)
zijkanten : 
* (1 st) x3, (1 hst) x3, (1 v) x3, sla de volgende steek over, 1 rtstv in de vorige rtstv, sla de volgende steek over, (1v) x3, (1 hst) x3, (1 st) x3 *

TOER 8
hoeken : (1 st, 2 l, 1 st)
zijkanten : 
* (1 st) x8, (1 hst) x3, sla de volgende steek over, 1 rtstv in de vorige rtstv, sla de volgende steek over, (1 hst) x3, (1 st) x8 *

TOER 9
!!! Let op !!! de zijkanten zijn hier geen spiegelbeeld van elkaar.  Lees dus goed de omschrijving.
hoeken : (2 pst in de kettingruimte van toer 7, 1 l, 2 pst in de kettingruimte van toer 7)
zijkanten :
* (1 v) x9, 1 hst, sla een steek over, 1 rtstv in de vorige rtst, sla een steek over, (1 st) x3, (1 hst) x2, (1 v) x6)

TOER 10
hoeken : (3 v in de kettingruimte)
zijkanten : 
* (1 v) x11, (1 hst) x2, 1 rtstv in de vorige rtstv, (1 st) x4, (1 hst) x3, (1v) x6 *

TOER 11
hoeken : (3 v in de middelste v van de vorige toer)
zijkanten :
* (1 v) x13, (1 hst) x12, (1 v) x4 *

TOER 12
hoeken : (1 hst, 2 l, 1 hst) in de middelste steek van vorige toer
zijkanten : * (1 hst) x31 * 

TOER 13
hoeken : (1 hst, 2 l, 1 hst) in de kettingruimte
zijkanten : * 1 hst in elke steek van vorige toer *

Tot volgend vierkantje!

BLOCK of the week #26
(click on the hyperlink for the pattern)

Did you noticed ?  We’re already over halfway of this CAL. yay!

This week’s square, again, is one to mark on my favorites-list.  I just love how the colors came out in this flower.  

Alright… enough bragging about my square. 🙂

If you want to fancy the English photo-tutorial, go to : lookatwhatimade.net 

For the original pattern go to the ravelry page of the pattern: Firenze Afghan Block from Julie Yeager.

crafty greetings!