Het vierkantje van deze week is “Anticipation” van Margaret MacInnis (Mugginsquilts)
Het patroon is een beetje moeilijker dan de andere vierkantjes die we tot nu toe hebben gehad.  Op de website van lookatwhatimade.net en in het patroon van de designer staan ook nog enkele goede foto’s die je kunnen helpen als het niet helemaal lukt.  De eerste keer dat ik dit vierkantje maakte, lukte het niet zo goed, maar de 2e keer was mijn resultaat al heel wat beter.  Dus geef het zeker niet zomaar op!  Het gaat je absoluut wel lukken.
Gebruikte steken:
tst = tripple stokje

Here we go!
Ter info:

Elke toer sluit je af met 1 hv in de eerste steek van die toer.Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes.Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.
een dst = 4 keerlusseneen tst = 5 keerlussen…
Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de dezelfde steek moeten gehaakt worden. 

TOER 1haak 12 stokjes in een ring.

TOER 2
2 stokjes in elke steek van vorige toer

TOER 3
herhaal telkens volgend patroon *(stokje, 2 lossen, stokje), 1 steek overslagen*

TOER 4
op elke ketting van 2 lussen haak je 2 stokjes, gevolgd door 3 lossen

TOER 5
op elke ketting haak je telkens 1 vaste, gevolgd door 3 lossen

TOER 6
herhaal telkens volgend patroon :  *(3 stokjes, 2 lussen, 3 stokjes) op de ketting, 1 stokje op de volgende vaste *

TOER 7
Hier staat dat je best overschakelt naar een grotere haaknaald.  Je kan er ook voor kiezen om heel losjes te haken.
Begin in de kettingruimte van 2 lossen en herhaal telkens volgend patroon
*1 v in de kettingruimte, 3 lossen, 1 v rond de vaste van toer 5, 3 lossen*

TOER 8
Je bent normaal geëindigd in één van de toppen van je driehoekjes.
Herhaal nu telkens volgend patroon:
*4 lossen, 1 vaste op het 4e stokje van toer 6 (dit stokje heb je gehaakt op de vaste van toer 5), 4 lossen, 1 halve vaste in de piek van het volgende driehoekje*

TOER 9
Deze toer gaan haken in de vasten van toer 8.
Steek je naald door de achterste lussen van toer 8. (Zorg dat je dit niet ziet aan de voorzijde van je werkje).
Haak nu 1 vaste, gevolgd door 3 lussen, sla 2 steken over.  
Herhaal dit voor de volgende steken.

TOER 10
Vanaf nu gaan we het vierkant vormen.  Deze toer is een beetje lastig om te doen.  In deze toer gaan we ook de boogjes van toer 7 en 8 vast zetten.

Telkens je een vaste van toer 7 of 8 passeert, ga je eerst met je haaknaald door de achterste 2 lussen van deze steek.  Je hebt nu 2 lussen op de naald.  Vervolgens haak je gewoon de volgende steek, zoals aangegeven in onderstaand patroon, maar haal de eerste keer je lussen door alle lussen op je naald.

In de hoeken haak je telkens : *(2 stokjes, 2 dubbele stokjes), 3 lossen, (2 dubbele stokjes, 2 stokjes)*
langs de zijden haak je : *(4 halve stokjes), (4 vasten), (3 vasten), (4 halve stokjes)*

TOER 11
Dit is terug een toer met de V-steek.
In de hoeken haak je : (1 st, 2 l, 1 st, 2 l, 1 st)
langs de zijden : * 1 steek overslaan, (1 st, 2 l, 1 st) *

TOER 12
in elke kettingruimte haak je 1 v, gevolgd door 3 lossen.

TOER 13
in elke kettingruimte haak je 2 stokje, op elke vaste haak je 1 stokje.
In het stokje op de hoeken haak je 3 dubbele stokjes.

TOER 14
We gaan terug toer 7 herhalen. 
start door 1 v te haken in het middelste dubbel stokje van één van de hoeken, 4 lossen, * haak 1 v rond de volgende vaste van toer 12, 4 lossen, haak 1 v op het stokje dat op de volgende v werd gehaakt, 4 lossen *

TOER 15
herhaal toer 8

TOER  16
dit is ook een herhaling van toer 9.  MAAR als je aan aan de hoeken komt haak je telkens 4 lossen voor en 4 lossen na je vaste.

TOER 17
in de vaste op de hoek haak je telkens : (1 st, 2 l, 1 st)
haak in elke ruimte 3 v en op elke vaste van vorige toer 1 half stokje

Na toer 17 kan je eventueel nog een extra toer haken :
bijvoorbeeld: 1 v in elke steek van vorige toer, in de hoeken: 1 v, 2 l, 1 v

Ik hou het bij 17 toeren.  

Groetjes en tot volgend vierkantje!

Square n° 29 of this CAL is “Anticipation” from designer Margaret MacInnis (Mugginsquilts)
The pattern states that it has an intermediate difficulty level.  And it is true that this pattern is a bit more difficult than the others we’ve had so far.  I must confess that my first attempt of this square was not really looking like a square… But my second one worked out just fine.
So no worries!  You can do it.  In the pattern there’s a great foto tutorial from the designer herself and if in doubt just go to lookatwhatimade.net for some extra tips from Dedri. 
Crafty greetings,