Het vierkantje van deze week is “Water Lily Afghan square” van Julie Yeager.  Deze week is het een beetje en complexer patroon.  Ik verwijs voor duidelijke foto’s en instructies naar de officiële fotowerkwijze van deze crochet-a-long op lookatwhatimade.net.Opgelet!  Deze fotowerkwijze is geen vervanging van het originele patroon, maar louter een hulpmiddelen om je te helpen het patroon te begrijpen.

Gebruikte steken:l = lussenhv = halve vastev = vastehst = half stokjest = stokje

tr4st = tros van 4 stokjes -> haak 4 stokjes half af tot je 5 lussen op je naald hebt.  Maak een omslag en haal  in 1x door de 5 lussen op de naald.

Here we go!Ter info:Elke toer sluit je af met 1 hv in de eerste steek van die toer.Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.  Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes.Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.een dst = 4 keerlusseneen tst = 5 keerlussen…Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.  Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de dezelfde steek moeten gehaakt worden.

TOER 1
4 x tr4st en 4 kettingruimtes van 5 l

TOER 2
Haak telkens rond te 2e en de 4e steek van vorige toer * 1 hv, 1 tr4st*

TOER 3
Haak in de tr4st en op de kettingruimtes van toer 1 telkens 1 tr4st en 5 l

TOER 4
herhaal toer 2

TOER 5
Werk in te top van de tr4st van toer 3.  Haak in elke top 3x tr4st en tussen elke tros 3 l

TOER 6
*steek je naald tussen de 4e steek van een tros en rond de kettingruimte en haak 3 v *

TOER 7
deze toer haak je in de achterste lus.
We gaan evenredig meerderen tot je 11 steken hebt vermeerderd. 
Op het einde sluit je de toer niet af, maar haak je langs het laatst gehaakte stokje 2 hv naar beneden, vervolgens op toer 6 een hv en ga je dan terug omhoog met 2 hv langs het eerst gehaakte stokje van de toer.

TOER 8
ook weer in de achterste lus haken
We gaan evenredig 10 steken meerderen deze toer
evenredig verdeeld 87 stokjes en 6 dst gehaakt in de voorste lus van toer 6

TOER 9
Nu starten we met het maken van de hoeken.
*1 dst, (3 dst), 1 dst, 3 st, 3 hst, 6 v* -> 26 steken per zijde

TOER 10
30 steken per zijde
*(5 dst), 1 dst, 3 st, 3 hst, 6 v*

TOER 11
33 st per zijde en 4x 1 kettingruimte in de hoeken

TOER 12
in de hoeken 3 hst en langs de zijden telkens (1 hv en 1 l, een steek overslaan)

TOER 13
Haak nu telkens in de overgeslagen steek van toer 10 1 hst gevolgd door 1 l. In de hoeken haak je 2 v.

TOER 14
Dit is een extra toer die voor deze CAL werd toegevoegd.
In elke kettingruimte haak je 2 hst.  In de hoeken haak je (3 st, 2 l, 3 st)

Tot volgend vierkantje!

Wendy

———->  Englisch version

Square #31 is “Water Lily Afghan square” from Julie Yeager.  

For the Engisch photo-tutorial, please check out lookatwhatimade.net.

kind regards,