BLOCK of the week #40

Vierkantje nummer 40!  Het einde komt nu echt wel kortbij.  
Ik was onmiddellijk fan van dit patroon.  Het deed me zo aan kerstmis en sneeuwvlokjes denken dat ik spontaan naar kerstkleurtjes heb gegrepen.   Maar het patroon heeft enorm veel potentieel en kan even goed een lekker fleurig zomers motiefje zijn.
Hier volgt Spring Fling 12″ square van April Moreland.
Gebruikte steken :
-AL = alleen in de achterste lus gehaakt
-VL = alleen in de voorste lus gehaakt
stk = steek
speciale steken
V-st = 1 st, 1 l, 1st
Ter info :
Als ik schrijf : 12 st haken in deze toer -> dan is het 1e stokje gelijk aan 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dat dus : haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 steken
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.   Bij elke soort steek, hoort ook een bepaald aantal keerlussen.  ->
1 hst = 2 keerlussen
1 st = 3 keerlussen
1 dst = 4 keerlussen
1 tst = 5 keerlussen
Alles wat ik tussen *…* plaats is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als ik iets tussen (…) zet, dan wil dat zeggen dat al die steken in dezelfde steek moeten gehaakt worden.
here we go!
TOER 1
16 st in een ring
TOER 2
*V-st, volgende stk overslaan*
TOER 3
in elke kettingruimte 5 st
TOER 4
op elke groep van 5 stk : *1 st, sla 1 stk over, 3 st in de volgende, sla 1 stk over, 1 st, 2 l*
TOER 5
*in de middelste van het groepje van 3 stk : 9 st (= boogje)
sla 2 stk over, (1 v, 3 l, 1 v) in de kettingruimte (= picotje), sla 2 stk over*
TOER 6
*sla de eerste stk van een boogje over, **1 st, 1 l** x6, 1 st, sla de volgende stk over, sla het picotje over*
TOER 7
in deze toer starten we met het vormen van de hoeken
hoeken :  in het 7e stokje van een groepje haak je (2 st, 2 l, 2 st)
zijkanten : *1 st in elke kettingruimte en op elke stk* x5, sla 2 stk over, 1 st in de volgende kettingruimte, 1 hst, 7x 1 v, 1 hst, 1 st, sla 2 stk over, 5x 1 st*
TOER 8
hoeken : 2 st, 2 l, 2 st
zijkanten : 8x 1 st, 2x 1 hst, 5x 1 v, 2 x 1 hst, 8 x 1 st
TOER 9
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : *2 l, sla 2 stk over, 1 v* x9, 2 l, sla 2 stk over
TOER 10
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : *2 l, 1 v in de volgende kettingruimte*, 2 l
TOER 11
hoeken : 2 st, 2 l, 2 l
zijkanten : 3 st in elke kettingruimte
TOER 12 (optionele extra toer voor deze CAL)
hoeken : 2 st, 2 l, 2 l
zijkanten : 1 st-AL in elke stk
Klaar!   Tot het volgende vierkantje.

BLOCK of the week #40
(click on the hyperlink for the pattern)

Square #40 really made be think of Christmas, snowflakes and the colors red and gold.  So I guess it won’t surprise you if you see my color choices ? 
I really like this design, because it had a lot of options.  If it’s not a christmas design, it can easily be converted into a lovely flower-y version.
I hope you all enjoy Spring Fling 12″ square from April Moreland as much as I did!
For the English photo-tutorial, please visti lookatwhatimade.net