Vierkantje 41 is Fontain of Roses van Shan Sevcik.  In dit vierkantje zit een steek in die ik al heel erg lang eens wil uittesten.  Het effect is een mooie rij tulpjes.
Ter informatie :  In het patroon zal je merken dat je na toer 13 nog enkele extra toeren met tulpjes kan toevoegen.  Ik ben na toer 13 gestopt en heb 2 toeren stokjes gehaakt, omdat ik anders een veel te groot vierkant had.  Ik heb vernomen dat dit een beetje afhangt van je haaktechniek.  Dus mogelijk kan jij de extra toer met tulpjes  wel nog toevoegen. Herhaal dan gewoon nog eens toer 11 tot 13.  Tenslotte kan je mijn 14e toer herhalen, maar haak je vasten in plaats van stokjes.
Gebruikte steken :
AL = alleen haken in de achterste lus
VL = alleen haken in de voorste lus
speciale steken
V-st = 1 st, 1 l, 1st
2st-nop = haak 2 stokjes in dezelfde steek, maar hou de laatste lus op je naald.  Maak een omslag en haal in één keer door alle lussen op de naald.
3st-nop = haak 3 stokjes in dezelfde steek, maar hou de laatste lus op je naald tot je 4 lussen hebt, haak de 3 stokjes samen door de laatste lus door de 4 lussen op de naald de halen.
vv = verlengde vaste
(steek je naald in de aangegeven steek, haal een lus op en trek deze omhoog tot aan je laatst gehaakte steek, maak een omslag en haal door de lussen)
rvv = reliëf vaste gehaakt langs voorzijde
( haak rond de aangegeven steek een vaste, steek je naald in langs de voorzijde en ga met je naald rond de steek)
Ter info :
Als ik schrijf : 12 st haken in deze toer -> dan is het 1e stokje gelijk aan 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dat dus : haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 steken
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.   Bij elke soort steek, hoort ook een bepaald aantal keerlussen.  ->
1 hst = 2 keerlussen
1 st = 3 keerlussen
1 dst = 4 keerlussen
1 tst = 5 keerlussen
Alles wat ik tussen *…* plaats is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als ik iets tussen (…) zet, dan wil dat zeggen dat al die steken in dezelfde steek moeten gehaakt worden.
here we go!
TOER 1
8 hst in een ring
TOER 2
KEER je werk!
*(1 v, 1 dst)* in elke steek
KEER je werk opnieuw, zodat je terug aan de goede zijde kan verder werken.
TOER 3
(1 v, 2 l)  in elke steek
TOER 4
1 st in elke v, 3 st op elke kettingruimte
TOER 5
Haak alleen in de AL
*1 V-st, 3x 1 st*
TOER 6
* 1v op elk stokje, (1 v, 1 l, 1v) in elke kettingruimte*
TOER 7
* (1 hst, 1 l) in de kettingruimte, 1 hst, 2 l, sla 2 stk over, 1 hst, 2 l, sla 2 stk over, 1 hst, 1 l* 
TOER 8
* 2x 1 st in de overgeslagen stk van toer 6, 1 v, 1 v in de kettingruimte, 2 l, sla een steek over, 1 v in de kettingruimte, 1 v, 2x 1 st in de overgeslagen stk van toer 6, 1 v*
TOER 9
haak in de AL
*1 v in de kettingruimte van 2 lussen, 9x 1 v, 1 v in de volgende kettingruimte, sla 4 stk over, 1 dst, in dezelfde steek haak je nog eens ( 1 l, 1 dst) x6, sla 4 stk over*
TOER 10
In deze toer starten we weer met het vormen van de hoeken.
Start in de eerste kettingruimte na de één van de eerst gehaakte dst. 
* 1 hst, 3x 1 v, 1 hst, (1 hst, 2 l, 1 hst) in de volgende steek, 1 hst, 3x 1 v, 14x 1 hst*
TOER 11
hoeken : 1 st, 2 l, 1 st
zijkanten : *V-st, sla 2 stk over*
TOER 12
hoeken : 2st-nop, 2 l, 2st-nop
zijkanten : *2 l, 3st-nop in het midden van elke V-st*, 2 l
TOER 13
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : 1 rvv rond de nop, *in de kettingruimte haak je (1 v, 1 vv tussen de V-st van toer 11, 1 v), 1 rvv rond de nop*
TOER 14
hoeken : 2 st, 2 l, 2 st
zijkanten : 1 st, sla 1 stk over, *3x 1 st, sla 1 stk over* herhalen tot voor de hoek, 1 st
TOER 15 (optionele toer voor deze CAL)
hoeken : 2 st, 2 l, 2 st
zijkanten : 1 st in elke stk
Klaar!   Tot het volgende vierkantje.

Square #41 is Fontain of Roses from Shan Sevcik.  I really love the Tulip pattern in this square.
Little remark :  I chose to stop after round 14 and didn’t crochet the optional extra rounds.  I also added an extra round as Dedri Uys suggested in her photo-tutorial.  Otherwise my square would have been too big.  However it depends on your crochet technique, so it might be possible that you can crochet the additional rounds from the pattern to get to a 12″ square.   If you like to do so, then just repeat rounds 11 to 13.
For the English photo-tutorial, please visit lookatwhatimade.com