Ik ben een Doctor Who fan van het eerst uur.   Velen kennen deze serie nog niet, maar de serie is momenteel aan een serieuze opmars bezig.  

In de haakwereld is Doctor Who ondertussen reeds alomtegenwoordig.  En je kan al raden, denk ik, wat er gebeurd als een science-fiction serie haak-fans krijgt ?  

Niet verwonderlijk dus, dat ik onlangs stuitte op een prachtig patroon van de TARDIS.  

Het prachtige patroon is gemaakt door Allison Hoffman, ook bekend van het boek AmiguruME.

Ik was onmiddellijk verliefd op het patroon en het de hele set gekocht met de 13 Dokters.

Designer : Allison Hoffman
Gebruikt garen : 4x 50g Catania, royal blue
Haaknaald : 2,5 mm
Afmeting : +- 30 cm hoog
Moeilijkheidsgraad : gevorderd beginner
Duur : Je bent hier gemakkelijk toch 2 dagjes aan bezig

Andere gebruikte materialen 
5 vellen zwarte vilt
1 groot vel plastiek (ik denk dat het ongeveer A2 formaat was)
1 printbaar textielvel
textiellijm

Over het patroon

Wat ik onmiddellijk mistte in het patroon is het aantal meters garen je nodig hebt.  Dit staat niet in het patroon zelf vermeld, maar op de ravelry pagina van het patroon zelf.

Het mag dan een complexer ontwerp zijn, Allison Hoffman is er in geslaagd om dit erg duidelijk te omschrijven in haar werkwijze.

Het patroon op zich is niet moeilijk en kan zeker ook door een beginner gehaakt worden.  Het wordt pas moeilijker als je het geheel in elkaar moet naaien.  Daar kruipt verrassend veel tijd in.  Maar laat je niet ontmoedigen, want voor je het weet ben je trotse eigenaar van een TARDIS.

Aan de binnenzijde wordt gebruik gemaakt van vilt.  Ikzelf ben eerder voorstander om alles te haken, maar in deze volg ik het patroon.  Het zou eindeloos veel werk zijn om alles te haken en er zou ook enorm veel garen nodig zijn.  Voor de deuren heb ik er wel voor gekozen om deze volledig te haken.

Het lichtje heb ik ook veranderd.  Mijn man heeft hier namelijk een blauw LED-lichtje op geĆÆnstalleerd.  Een kans die ik echt niet kon laten liggen.

Het resultaat ?  De, volgens mij, mooiste gehaakte TARDIS ooit gemaakt. šŸ˜‰

vriendelijke groetjes,
Wendy

English version ———-> (click)

(Also check out the video on top of this blog post)

I think most of you know the series Doctor Who ?

I have been a fan from the first day and it seems that I’m not the only crocheter that likes the series.

Allison Hoffman has created a pattern for all the 13 doctors and the TARDIS.  How cool is that!

I bought the whole lot at once and started with the pattern for the TARDIS.

Designer : Allison Hoffman
Yarn I used : 4x 50g Catania, royal blue
Hook : 2,5 mm
Size : +- 30 cm height
Difficulty : more experience beginner
Time : You might want to count on 2 days

Other materials I used 
5 sheets of felt
1 big sheet of plastic (I think it was A2 size)
1 printable textile sheet
textile glue

About the pattern

The first thing I missed in the pattern was the yardage needed for making this lovely pattern.  After a bit of a search, I noticed that this information is mentioned on the ravelry-page for this pattern.

The pattern itself is more a complex pattern, but don’t worry.  The designer did a good job in describing everything step by step.

If you are a beginning crocheter, this project won’t be a problem for you.  The more difficult part is joining all the pieces together.  The joining part also is more time-consuming then I thought it would be, but the result is just awesome!  So it’s worth its time.

The pattern suggests to use felt in the inside of the box.  Normally I’d rather crochet everything, but this time I followed the pattern.  It would be crazy to crochet everything.  Not only would you have to crochet A LOT,  you would also need an extreme amount of yarn.  So felt, yay!  great idea.  However, the doors I did crochet.  In my opinion it gives a neater finish.

The light on top I changed with a real pulsing LED-light, something my husband suggested (and made for me).

The result ?  Well, in my opinion it’s the most beautiful crochet TARDIS ever made.

Crafty greetings,