Ik moet toegeven dat ik een kleine oorlog heb uitgevochten met dit vierkantje.  Je ziet ook dat mijn vierkantje niet helemaal perfect is…   De reden is simpel.  Ik gebruik namelijk verschillende soorten garen.  Bij de meeste vierkantjes ben ik hier al redelijk goed mee weg gekomen, maar bij dit vierkantje dus niet.  
Het patroon is ook wel een beetje complex, maar niets dat we niet aankunnen.  Na zo veel vierkant-avonturen kan deze er zeker nog wel bij.   Maar als ik een raad mag geven, gebruik zeker en vast één soort garen.  Anders loop je het risico om, net zoals mij, in de  knoei te geraken.
Ook wordt er in het patroon op een gegeven moment gezegd om een haaknaald te nemen die een half maatje kleiner is.  Dit moet je echt wel doen, anders loopt het achteraf helemaal mis en krijg je een golvend vierkantje.
Vierkantje 42 is Super Sampler van Donna Kay Lacey
Gebruikte steken :
dstal = dubbel stokje gehaakt in de achterste lus
-AL = alleen in de achterste lus gehaakt
stk = steek, steken
speciale steken
rva = reliëf vaste achter
(haak een vaste rond de volgende steek, steek je haaknaald in langs de achterzijde van je werk)
rhsta = reliëf half stokje achter
rsta = reliëf stokje achter
3st-tros = haak 3 stokjes, maar hou de laatste lus op je naald tot je 4 lussen hebt, haak de 3 stokjes samen door de laatste lus door de 4 lussen op de naald de halen
cluster = 3 lussen, haak nog 2 stokjes in dezelfde steek, maar hou de laatste lus op de naald, maak een omslag en haal in één keer door alle lussen op de naald
kabel = 
3 lussen, sla de 2 volgende steken over (kijk alleen naar de steken waar je in deze toer nog niets in gehaakt hebt), 1 v in de volgende stk, keer je werk om, 1 v op de ketting die je net hebt gehaakt, 1 hv op de volgende hv, keer je werk om, 1 v in de overgeslagen stk (haak deze ACHTER de ketting die je net hebt gehaakt)
in de hoeken werk je een klein beetje anders :  3 l, 1 v in de hoek-kettingruimte of -stk, keer je werk om, 2 v op de ketting die je net gehaakt hebt, 1 hv in de volgende v, keer je werk om, 2 v in de hoek-kettingruimte of -stk (haak deze tussen de 1e en 2e v die je net hebt gehaakt)
bobble = haak 5 st in dezelfde stk, maar hou de laatste lus op de naald, maak een omslag en haal in één keer door alle lussen op de naald
vv = verlengde vaste
(steek je naald in de aangegeven steek van de vorige toer, haal een lus op en trek deze tot boven, haak je steek gewoon verder af)
Ter info :
Als ik schrijf : 12 st haken in deze toer -> dan is het 1e stokje gelijk aan 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dat dus : haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 steken
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.   Bij elke soort steek, hoort ook een bepaald aantal keerlussen.  ->
1 hst = 2 keerlussen
1 st = 3 keerlussen
1 dst = 4 keerlussen
1 tst = 5 keerlussen
Alles wat ik tussen *…* plaats is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als ik iets tussen (…) zet, dan wil dat zeggen dat al die steken in dezelfde steek moeten gehaakt worden.
here we go!
TOER 1
20 st in een ring
TOER 2
*rva, rhsta, rsta, 3 l, rsta, rhsta*
TOER 3
hoeken : 2 hst, 1 st, 2 hst
zijkanten : 5x 1 hst
TOER 4 – KLEINERE HAAKNAALD
Steek je naald in het 5e hst van één van de zijden, we gaan eerst één van de hoeken haken
hoeken : *3st-tros, cluster boven op de tros, cluster boven op de cluster, sla een stk over*
zijkanten : *3 st-tros, cluster boven op de tros* x2
TOER 5 – KLEINERE HAAKNAALD
hoeken : 3 st, 2 l, 3 st (haak deze in de lus tussen de twee hoek-clusters)
zijkanten : *3 st boven op de volgende 3st-tros* x3
TOER 6 – KLEINERE HAAKNAALD
Deze toer haak je op de grens van toer 3 en toer 4.  Je haakt deze boven op het haakwerk.
Haak 1 hv in elke stk rondom.
TOER 7 – vanaf hier terug je gewone haaknaald
(AL)
hoeken : 2 v in de eerste ketting, 1 v in de volgende ketting
zijkanten : 1 v in elke stk
TOER 8
Deze toer haken we de kabels.
TOER 9
Achter ELKE kabel heb je telkens 2 stk.  In deze stk gaan we deze toer haken.
hoeken : 1 v in de eerste stk, 2 l, 1 v in de volgende stk
zijkanten : *1 l, 2x 1v* x6, 1 l
TOER 10
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : 1 l, sla een stk over, 1 v in de kettingruimte, *2 l, sla 2 stk, over, 1 v in de kettingruimte* x6, 1 l, sla 1 stk over
TOER 11
hoeken : 3 v
zijkanten : 1 l, sla 1 stk over, 1 v in de kettingruimte, * 1 l, sla 1 stk over, 2 v in de volgende kettingruimte* x6, 1 l, sla 1 stk over, 1 v in de volgende kettingruimte, 1 l, sla 1 stk over
TOER 12
hoeken : in de middelste stk haak je 3 v
zijkanten : 1 v in de volgende v, 1 v in de kettingruimte, 1 l, sla 1 stk over, 1 v in de kettingruimte, * 2 l, sla 2 stk over, 1 v in de kettingruimte* x6, 1 l, sla 1 stk over, 1 v in de kettingruimte, 1 v in de volgende v
TOER 13
(AL)
hoeken : in de middelste stk haak je 3 v
zijkanten : 1 v in elke stk en AL van de kettingruimte
TOER 14
hoeken : in de middelste stk haak je 1 bobble, 2 l, 1 bobble
zijkanten : 2x 1 v, *1 bobble, 2x 1 v* x9
TOER 15
hoeken : 3 v
zijkanten : 1 v boven op elke bobble, 2 x 1 vv in de 2 steken van toer 13 die tussen de bobbles liggen (haak deze over de vasten van toer 14)
TOER 16
(AL)
hoeken : 3 v in de middelste stk
zijkanten : 1 v in elke stk
TOER 17
hoeken : (1 v, 2 l, 1 v) in de middelste stk
zijkanten : 1 rva in elke stk
TOER 18  (mogelijk moet je deze toer in hst haken om de juiste afmeting te krijgen)
hoeken : 2 v, 2 l, 2 v
zijkanten : 1 v in elke stk
Klaar!   Tot het volgende vierkantje.

This square was a real struggle for me.  But don’t worry, it was all my fault.  Wanna know what went wrong ?
Well, I am using different kinds of yarn.  It’s all leftovers and I didn’t want to buy new yarn, since I still had so much in my stash…  However it might be difficult to obtain your gauge if you’re using different yarns…  
Most of the squares went really well.  No problem at all.  But this one… well… you’ll see it… it’s a bit wobbly.
Don’t freak out now, there’s nothing to worry about.  Just try to use one and the same yarn for this one and you’ll be in the safe zone.  The pattern might seem a bit complex, but there’s nothing we haven’t done yet.  So let’s just go for it, right ?
Oh and before I forget! There’s one important note in the pattern.  There are some rounds that ask for a hook that’s a half size smaller.  I strongly suggest to follow those instructions, because if you don’t your square will become wobbly.   So just follow the instructions and you’re safe.
Square #42 is Super Sampler from Donna Kay Lacey.
For the English photo-tutorial, please visit lookatwhatimade.net

Crafty greetings!