Vierkantje 45 is ongetwijfeld de kers op de taart.  Een prachtig ontwerp met een bloem in het midden van Margaret MacInnis, die een fantastische job deed in het herontwerpen van een vintage design van Cecilia Vanek.
Hier volgt Purifying Puritans.
Gebruikte steken :
l = lussen
kl = keerlus
AL =  gehaakt in de achterste lus
speciale steken
rva = reliëf vaste achter
(haak een vaste rond de volgende steek, steek je haaknaald in langs de achterzijde van je werk)
Ter info :
Als ik schrijf : 12 st haken in deze toer -> dan is het 1e stokje gelijk aan 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dat dus : haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 steken
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.   Bij elke soort steek, hoort ook een bepaald aantal keerlussen.  ->
1 hst = 2 keerlussen
1 st = 3 keerlussen
1 dst = 4 keerlussen
1 tst = 5 keerlussen
Alles wat ik tussen *…* plaats is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als ik iets tussen (…) zet, dan wil dat zeggen dat al die steken in dezelfde steek moeten gehaakt worden.
here we go!
TOER 1 (basis)
sluit 6 l tot een ring
haak in de ring (1 st, 3 l) x8

TOER 2 (de bloem)
We gaan nu de bloem haken. Haak in elke kettingruimte onderstaande bloemblad.  In totaal heb je dan 8 bloemblaadjes.
TOER 2A
2 v, 14 l, 1 st in de 6e lus, 2 l, sla 2 lussen over, 1 st in de volgende lus, 2 l, sla 2 lussen over, 1 st in de volgende lus,
1 kl, keer je werk
TOER 2B
1 v in elk stokje van vorige toer en 2 v in elke kettingruimte, in de bovenste kettingruimte haak je 7 v
TOER 2C – (AL)
1 kl, keer je werk
1 v in de volgende 10 stk, 3 v in de volgende stk, 10 v in de volgende stk
1 kl, keer je werk
TOER 2D – (AL)
1 v in de volgende 11 stk, 3 v in de volgende stk, 11 v in de volgende stk
TOER 2E – (AL)
EERSTE BLOEMBLAADJE :
1 v in de volgende 12 stk, 3 v in de volgende stk, 12 v in de volgende stk
VOLGENDE BLOEMBLAADJES : 
De 3e en 6e steek haak je vast aan de 3e en 6e steek van het vorige bloemblaadje. Volg voor de rest hetzelfde patroon als het eerste bloemblaadje.
LAATSTE BLOEMBLAADJE :
Haak de 3e en 6e steek vast aan het vorige bloemblaadje en
haak de 6e laatste en 3e laatste steek vast aan het eerste bloemblaadje.
Volg voor de rest hetzelfde patroon als het eerste bloemblaadje.
Vouw de bodem van het bloemblaadje dubbel en haak met 4 hv aan elkaar vast.  Haak 2 hv in de stengel van het bloemblaadje.
Haak 2 v in dezelfde kettingruimte van de basis.
Haak 5 l en 1 hv in de eerste lus (= picot).  
Ga terug naar stap 2A en werk volgens dezelfde methode de andere bloemblaadjes af in de volgende kettingruimtes.
(achterzijde)
TOER 3 (achtergrond)
haak rond elk stokje van toer 1 (basis) : (1 rva, 2 l)
(achterzijde)
TOER 4
haak in elke kettingruimte (2 st, 1 l)
(achterzijde)
TOER 5
*1 st in de kettingruimte, 1 st in de volgende stk, 2 st in de volgende stk*

TOER 6
*1 v, 2 v in de volgende stk*
TOER 7
haak 1 v in elke stk, maar haak telkens je een picot van de bloem passeert haak je deze mee
TOER 8
1 st in de volgende 2 stk, 2 st in de volgende stk
TOER 9
haak 1 v in elke stk, maar haak elke 8e steek de verbinding van twee bloemblaadjes mee.
hecht af.
TOER 10 (buitenrand)
(AL van de bloemblaadjes)
Start in de top-stk van één van de bloemblaadjes en haak :
** (1 st, 3 l, 1 st) dit is de eerste hoek, *2 l, sla 1 stk over, 1 st* x2, sla 1 stk over, 2 l,
De volgende dubbele stokjes haak je samen : [1 dst, 1 dst in de verbinding van de bloemblaadjes, sla 1 stk over, 1 dst],
2 l, sla 1 stk over, 1 st, 2 l, sla 1 stk over, 1 hv, 2 l, sla 3 stk over, 1 hv, 2 l, sla 1 stk over, 1 st, 2 l, haak terug 3 dst samen, *2 l, sla 1 stk over, 1 st* x2 **
TOER 11
hoek :1 hst, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 hst
zijkanten : (werk alleen in de kettingruimtes) 2 hst, 2 hst, 2 st, 2 st in de samen gehaakte dst van toer 10, 2 st, 2 hst, 2 v, 2 hst, 2 st, 2 st in de samen gehaakte dst van toer 10, 2 st, 2 hst, 2 hst
TOER 12
hoek : 5 st in het dst van toer 11
zijkanten : 1 st in de volgende 6 stk, 1 hst in de volgende 4 stk, 1 v in de volgende 10 stk, 1 hst in de volgende 4 stk, 1 st in de volgende 6 stk
TOER 13
In het originele patroon wordt deze toer gehaakt met hst.  Voor de CAL werd dit echter aangepast naar v.
Hoeken : 3 v in het 3e stokje
zijkanten : 1 v in elke stk
Klaar!   Nog 1 extra bonusje en dan is het wachten op de CAL van 2015.
Square #45, Purifying Puritans, is definitely the cherry on the pie.  It’s a beautiful flower based on a vintage design from Cecilia Vanek and geniously re-designed by Margaret MacInnis.
And of course Dedri Uys from Lookatwhatimade.net made a beautiful photo tutorial for this square.
Only 1 bonus square left.  And then we’re already preparing for the next CAL.