Om mooi af te sluiten werd er nog een laatste bonus vierkantje voorzien.  Een vierkantje met enorm veel mogelijkheden om te combineren.

Hier volgt Princess van Melinda Miller.

Gebruikte steken :
l = lussen
kl = keerlus
AL =  gehaakt in de achterste lus
speciale steken
rva = reliëf vaste achter
(haak een vaste rond de volgende steek, steek je haaknaald in langs de achterzijde van je werk)

tros = tros
(haak 4 dst, maar hou telkens de laatste lus van de steek op je haaknaald, maak een omslag en haal door alle 5 de lussen in één keer)

pc = popcorn
(haak 5 st in de aangegeven steek, haal de lus van je naald, steek je naald in het eerste stokje, haal de lus terug op en trek de lus door de steek)

Ter info :
Als ik schrijf : 12 st haken in deze toer -> dan is het 1e stokje gelijk aan 3 keerlussen.
Uitgeschreven is dat dus : haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 steken
Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.   Bij elke soort steek, hoort ook een bepaald aantal keerlussen.  ->
1 hst = 2 keerlussen
1 st = 3 keerlussen
1 dst = 4 keerlussen
1 tst = 5 keerlussen
Alles wat ik tussen *…* plaats is een patroon dat telkens moet herhaald worden.
Als ik iets tussen (…) zet, dan wil dat zeggen dat al die steken in dezelfde steek moeten gehaakt worden.
here we go!

TOER 1
sluit 5 l tot een ring
haak in de ring : (1 st, 1 l) x8

TOER 2
haak in elke kettingruimte : (1 tros, 4 l)

TOER 3

5 v in elke kettingruimte

TOER 4
hoeken : (1 st, 1 l, 1 dst, 1 l, 1 st) in de volgende steek
zijkanten : 1 st, 1 hst in de volgende 2 stk, 1 v, in de volgende 3 stk, 1 hst in de volgende 2 stk, 1 st

TOER 5

hoeken : in het dst haak je (1 st, 1 l, 1 dst, 1 l, 1 st)
zijkanten : 2 l, sla de kettingruimte over, 1 st in de volgende 11 stk, 2 l, sla de kettingruimte over

TOER 6

hoeken : in het dst haak je (1 st, 2 l, 1 dst, 2 l, 1 st)
zijkanten : 2 l, sla het volgende stokje en kettingruimte over, 1 st in de volgende 1 stk, 2 l, sla de volgende kettingruimte en stokje over

TOER 7
hoeken : in het dst haak je 3 v
zijkanten : 1 v in elke stk en 2 v in elke kettingruimte

TOER 8
hoeken : in de middelste vaste haak je (1 st, 3 l, 1 st)
zijkanten : 1 l, sla 2 stk over, 3 st in de volgende stk, 1 l, sla 2 stk over, 1 st in de volgende stk, 1 l, sla 2 stk over, 3 st in de volgende stk, 1 l, sla 2 stk over

TOER 9
hoeken : 1 st, 1 pc, 1 st
zijkanten : 1 l, 1 st op het volgende stokje, *1 l, 1 st op het volgende stokje, 1 pc, 1 st, 1 l, 1 st  op het volgende stokje* herhalen tot de volgende hoek, 1 l

TOER 10
hoeken : haak 3 stokjes samen -> haak 1 stokje op het eerste hoekstokje van toer 9 en 2 st op de pc, 2 l, haak 3 stokjes samen -> haak 2 stokjes op de pc en 1 stokje op het laatste hoekstokje
zijkanten : 2 l, 1 st op het volgende stokje, 2 l, *haak 3 st samen en omsluit hierbij de pc, 2 l, 1 st op het volgende stokje, 2 l* herhaal tot aan de volgende hoek

TOER 11
hoeken : 3 v
zijkanten : 1 v boven op de samen gehaakte stokjes, *2 v in de kettingruimte, 1 v, 2 v in de kettingruimte, 1 v boven op de samen gehaakte stokjes* herhaal tot aan de volgende hoek

TOER 12
hoeken : in de middelste vaste haak je (2 st, 2 l, 2 st)
zijkanten : 1 st in elke stk

TOER 13
hoeken : 3 hst
zijkanten : 1 hst in elke stk

Dat was het laatste vierkantje van deze CAL.  Maar treur niet.  Er staat ons nog veel moois te wachten voor 2015.

The final square of the CAL.  There was just enough time left to squeeze in another bonus square.  A beautiful design called Princess from Melinda Miller.  
And of course Dedri Uys from Lookatwhatimade.net made a beautiful photo tutorial for this square.
Well… this is it.  I hope you all enjoyed it.  I’m already preparing for the next CAL.  What about you ?