Deze lavendelzakjes zijn het ideale project om nog snel te maken voor valentijn.  Op een uurtje heb je er al eentje klaar.

Het perfect project dus, voor wie niet veel tijd heeft en nog snel wat in elkaar wil zetten.

Deze zakjes zijn trouwens een geschikt cadeautje voor eender welke gelegenheid.
Maak er eentje met een kerstboom op, voor kerstmis, of met het jaartal voor nieuwjaar, of met een bloemetje voor pasen, …
Je kan er eventueel ook nog een lintje aan m(h)aken en dan kan je dit geurige zakje in je kleerkast hangen.

Zo heb ik ze gemaakt:

Benodigdheden

  • een restje katoengaren, bijvoorbeeld Catania
  • haaknaald 2,5 mm
  • een restje vilt
  • textiellijm
  • een schaar
  • een stopnaald
  • gedroogde lavendel bloemetjes
Werkwijze
  1. haak een ketting van 20 lussen.
  2. start in de 2e lus vanaf je haaknaald en haak 18 v.  In de laatste lus haak je 3 vasten.  Haak nu verder aan de andere zijde van de ketting. Haak 17 v en 2 v in de laatste lus.  Je hebt nu je eerste toer rondom de ketting gehaakt.
  3. Haak nu nog 17 toeren.  Druk je zakje plat en haak nu nog enkele vasten, tot je op één van de hoeken bent.
Hecht af met een lange draad.  Vul het zakje met lavendel en naai de bovenzijde dicht.
Knip een hartje uit vilt en kleef dit op het zakje met de textiellijm.

Nog een klein woordje over de lavendel…

Om zo lang mogelijk te kunnen genieten van heerlijk geurende lavendelzakjes, kan je best lavendel kopen van goede kwaliteit.  Ik raad het eerder af om lavendel uit je eigen tuin te gebruiken.  De meeste commerciële soorten die men verkoopt in tuincentra, ruiken weliswaar wel heerlijk, maar houden hun geur niet zo lang.

De gedroogde lavendel die je in speciaalzaken kunt kopen is een soort die zijn geur heerlijk lang bewaard.  Als je (na jaren!) toch vindt dat je zakje niet voldoende meer geurt, gooi het dan niet weg!  Enkele druppeltjes lavendelolie en je kan weer heel erg lang genieten van de geur.

Enkele winkels waar je losse lavendelbloemetjes kan kopen zijn:

  • Dille & Kamille -> drogist-keten, met online shop
  • bastin.nl -> kweker, met online shop
  • Lavendula.be -> kweker, geen online shop
  • Musée de la Lavande -> kweker, geen online shop.  Hier heb ik mijn lavendel gekocht.  Als je ooit in de Provence bent, is deze absoluut een bezoek waard!

Om de geuren vrij te laten komen moet je gewoon even in het zakje knijpen.  Ik doe dit meestal 1x per week, maar je mag er zo vaak in knijpen als je zelf wil.

Veel plezier met het maken van jullie valentijns-lavendel-zakjes!

creatieve groetjes,