2

Ze zijn zo schattig, die gehaakte knuffeltjes of Amigurumis.  Maar hoe begin je er aan?  En…  ga ik dat wel kunnen?

Tuurlijk kan jij dat ook!  Het is eigenlijk best wel gemakkelijk, zo van die schattige knuffeltjes haken.

Ik heb speciaal voor jullie 5 patronen verzameld die heel erg geschikt zijn als je nog nooit een amigurumi hebt gehaakt.

De enige vereiste is dat je eerst enkele basistechnieken onder de knie moet krijgen:
– vasten haken
– magische ring
– haken in het rond
– meerderen en minderen van vasten

Heb je het onder de knie?  Dan gaan we starten!

Voorbereiding

Als je nog nooit Amigurumi’s hebt gehaakt, kies je best voor een iets dikker garen.  Drops Paris, DMC natura medium of Blue Sky Fibers Worsted Cotton zijn hier perfect voor.  Ze zijn milieuvriendelijk en daardoor ook veilig voor kinderen en babies.

Dikker garen, betekend ook grotere Amigurumi en hoe groter, hoe hoger het knuffelgehalte.  Perfect voor ons dus.

Verder moet je nog even zoeken naar de juiste haaknaald.  Voor bovenstaande garens zal dat 4 mm tot 5 mm zijn.  Let er op dat je steken dicht genoeg op elkaar liggen en er geen doorkijkgaatjes zijn in je werkje.   Zie je er toch nog een beetje door, dan gebruik je best een haaknaald in een (half) maatje kleiner.

En tenslotte… GEBRUIK STEKENMARKEERDERS om het einde van je ronde aan te duiden.  Bij amigurumis haak je ononderbroken in het rond.  Je kan dus alleen maar het einde van je ronde detecteren door het gebruik van een stekenmarkeerder.

4

Dit patroon van Josephine Wu kan je terugvinden op ravelry en is volledig GRATIS!  Geweldig dus om kennis te maken met de wereld van gehaakte Amigurumi’s.

Het is een perfect patroon om te starten.  Het patroon eindigt met een redelijk grote opening bovenaan, die je dan achteraf gaat dicht naaien.   Je kan deze dus gewoon vullen als alle rondes gehaakt zijn.  Geen gedoe dus met vulling die in de weg zit van je haaknaald.

Deze uiltjes zijn trouwens super leuk als herfstdecoratie!  Haak er een 10-tal in vrolijke kleurtjes, maak ze daarna met een ketting aan elkaar vast en voor je’t weet heb je een leuke slinger.  Voor de halloween-variant kan je misschien een slinger met zwarte, paarse, groene en oranje uiltjes maken.  Of maak ze als weggeef-geschenkje voor de halloween-zangertjes.
Maar nog het leukst van al zijn ze als je ze vast maakt aan een mobieltje voor in de babykamer.

6

Dave de bosbes is een patroon van Hookabee en is het perfecte 2e patroontje om te maken.  Het wordt verkocht in een pakket met 2 andere vrolijke besjes, een aardbei en een framboos.

Dit patroon leert je hoe je een balletje kan haken en hoe je achteraf nog extra versiering kan haken op je amigurumi.

Het besje is leuk om winkeltje te spelen, dus maak er gerust lekker veel van.

8

Als je het haken van balletjes onder de knie hebt, dan is het tijd voor Alastair de rups van Freshstitches.

Deze vrolijke kruiper is een aaneenschakeling van 7 balletjes.  Hé, dat kunnen we al!

Dit rupsje heeft een goed grijp-vormpje voor kleinere kindjes.  Steek er een belletje bij in en je hebt zo een rammelaar.

10

Oké, je bent nu klaar voor Odd de octopus van Ina Rho.  Deze octopus met hoog knuffelgehalte is een leuke aanwinst voor elke babykamer.

Bij deze amigurumi leer je hoe je babyveilige oogjes maakt.  Dat doe je door de oogjes te haken of te borduren (of een combinatie van de twee.)  De mogelijkheden zijn eindeloos en ik vind deze alvast erg geslaagd.

Maak hem in een fel kleurtje om contrast te geven met de rest van het interieur.

Je kan er natuurlijk ook altijd een halloween versie van maken, een zombi-octopus bijvoorbeeld.

12

En om af te sluiten heb ik speciaal voor jullie een halloween amigurumi ontworpen.  Megan het monstertje is tevens een balvormige knuffel.

Dit schattig monstertje doet ook mee aan een Amigurumi wedstrijd.  Vanaf 2 december kunnen jullie op haar stemmen op amigurumipatterns.net.

Net zoals de uiltjes is ook dit patroontje een fantastisch leuk halloween-weggevertje.  Je hebt er zo een hele boel van gehaakt.  De haartjes zijn maar één van de vele methodes die worden gebruikt bij Amigurumi-haren.  Door het garen te borstelen, krijg je dit leuke pluizige effect.

Je hebt niet veel garen nodig voor het maken van deze leuke griezel.  Een handig projectje dus om enkele wolrestjes op te gebruiken.

Afkortingen

v = vasten
mr = magische ring
meer = meerderen
min = minderen

(…) x aantal = Wat tussen haakjes staat moet x aantal keren herhaald worden in deze ronde
Bijvoorbeeld in ronde 3 moet je 6 keer (1 vaste meerderen, gevolgd door 1 vaste) haken.

(getal) = achter elke ronde staat een getal tussen haakjes.  Dit is het aantal steken dat je op het einde van de ronde moet hebben.

Benodigdheden

  • Knitpicks Comfy worsted (een restje is voldoende, je kan ook een ander garen gebruiken met dezelfde dikte/eigenschappen.)
  • restje garen 100% wol
  • 4 mm haaknaald (of aangepast aan het door jouw gekozen garen)
  • een handvol knuffeltjesvulling (bijvoorbeeld pandavulling)
  • een restje witt vilt
  • een paar 12mm amigurumi veiligheidsogen
  • een stopnaald
  • een stekenmarkeerder
  • textiellijm
  • borstel

Het patroon

Hoofdje

  1. haak 6 v in een magische ring (6)
  2. (1 meer) x6 (12)
  3. (1 v meer, 1 v) x6 (18)
  4. (1 v meer, 2 v) x6 (24)
  5. (1 v meer, 3 v) x6 (30)
  6. (1 v meer, 4 v) x6 (36)
  7. 1 v in elke steek
  8. 1 v in elke steek
  9. 1 v in elke steek
  10. 1 v in elke steek
  11. 1 v in elke steek
  12. 1 v in elke steek
  13. (1 v min, 4 v) x6 (30)
  14. (1 v min, 3 v) x6 (24)
  15. (1 v min, 2 v) x6 (18)
    -> Neem de veiligheidsogen en plaats deze tussen ronde 10 en 11, met 7 aantal steken ertussen.
    -> Hier kan je best je balletje al vullen met fiberfill.
  16. (1 v min, 1 v) x6 (12)
  17. (1 v min) x6 (6)

Hecht af.  Weef de draad door de voorste lus van de 6 steken van ronde 17 en trek het gaatje dicht.  Maak een knoopje in je garen.  Steek je stopnaald dwars door de bal en knip de draag af aan de andere kant.

Mond

  1. haak 6 v in een magische ring (6)
  2. (1 meer) x6 (12)
  3. (1 v meer, 1 v) x6 (18)
  4. (1 v meer, 2 v) x6 (24)
  5. (1 v meer, 3 v) x6 (30)

Hecht af met een lange draad. Plaats de mond onder de ogen op de bal.  Als je tevreden bent over de plaatsing, naai je de mond vast aan het hoofd met 20 steken.  Maak een knoopje in je garen.  Steek je stopnaald dwars door de bal en knip de draag af aan de andere kant.

Knip 2 driehoekjes uit de witte vilt.  Plaats in elke mondhoek een tand en lijm vast aan het hoofd met textiellijm.

Haren

Knip 4 stukjes garen van ongeveer 15 cm lang (in licht paars) en 4 stukjes van 35 cm lang (in donker paars).  Plooi in de helft.

  1. Steek je naald door de gaatjes van 2 steken op de kruin van je monstertje.
    Haal 1 kort stukje garen door de gaatjes tot het lusje zichtbaar wordt.  steek de 2 uiteindjes door het lusje. Herhaal hetzelfde met een lang stukje garen.
  2. Herhaal stap 1 nog 3 keer.

Om het haren pluizig te maken, gaan we het garen borstelen.  Ik gebruik hiervoor een borstel met ijzeren pinnetjes die je heel gemakkelijk kan terugvinden in de dierenspeciaalzaak.
Borstel altijd van de kruin naar buiten toe en tot het haren pluizig genoeg is.

Klaar!

Ik ben erg benieuwd om jullie monstertjes te zien!  Post een foto van jouw monstertje op Instagram en gebruik  #Meganthetinymonster of #Littlewendycrochet als hashtag.

Zin gekregen om nog Amigurumi’s te maken?  Wat dacht je van mijn patroon Lily, het draakje?  Omdat het bijna Halloween is, krijgen jullie 10% korting op dit patroon in mijn ravelry webshop. Gebruik bij het afrekenen de couponcode HALLOWEEN2016.  Wees er snel bij, want deze actie loopt maar tot 31 oktober 2016.

creatieve groetjes,