Hoe haak je in het rond en hou je het vlak

Als je in het rond wil leren haken is het belangrijk dat je de basis goed onder te knie hebt.  Voor dekentjes of knuffeldoekjes wil je namelijk dat je haakwerkje mooi plat blijft.

Ook als je wil leren amigurumi’s haken is het belangrijk dat je eerst de basis goed onder de knie hebt.

Om je haakwerk plat te houden, moet je een beetje gaan rekenen.  Hiervoor heb je een referentiepunt nodig.  Ik gebruik hiervoor altijd vasten, omdat ik dit persoonlijk het gemakkelijkst vindt.

Ik heb de 3 meest basis haaksteken gekozen, maar deze techniek is toepasbaar op alle mogelijke steken, zolang je maar rekening houdt met de verhoudingen van je steken ten opzichte van je referentiesteek.  Om de verhoudingen te bepalen van een steek, maak je een proeflapje dat je vergelijkt met een proeflapje van vasten.  Wordt het wat wazig voor je ogen?  Geen nood, in de volgende drie puntjes zal alles duidelijk worden.

Nu hoor ik je al denken…”Ja, maar op uw foto’s zijn uw cirkeltjes toch niet perfect plat, hoor.”  Klopt.  Ik heb doelbewust mijn lapjes niet geblokt, om jullie te laten zien hoe het gehaakte vlakje eruit ziet.  Het is volstrekt normaal dat de laatst gehaakte toer een beetje omhoog staat.  Elke toer die je extra haakt, zal de vorige toer ook weer plat maken.  Dus geen nood.  En op het einde ga je het werkje meestal blokken, om alles mooi egaal vlak te krijgen.

Problemen oplossen

Iedereen heeft een beetje een andere haaktechniek en ook haakt elk garen en elke haaknaald weer een beetje anders.

Als je merkt dat je werkje toch gaat wobbelen of opkrult, dan zit je stekenverhouding niet goed.

Mijn werkje gaat wobbelen

Als je werkje gaat wobbelen, dan zijn je steken te breed.  Ik raad je aan om een andere haaknaald uit te proberen.  Dit kan een haaknaald van een ander materiaal zijn of een kleiner maatje.

Mijn werkje krult omhoog

Als je werkje omhoog krult, dan zijn je steken te smal.  Ook hier weer kan een haaknaald uit een ander materiaal helpen of schakel je over naar een maatje groter.

Materialen

Ik heb Drops Paris gebruikt voor deze blogpost en een 5 mm haaknaald van Clover Amour.

Om te bepalen welk formaat haaknaald je moet gebruiken, kijk je gewoon op het etiket.  Meestal staat er een symbool op van een haaknaald met ernaast een cijfer.  Dat cijfer is de aangeraden maat om te gebruiken voor je haakprojecten.

Afkortingen

mr = magische ring
v = vasten
hst = half stokje
st = stokje
meer = meerderen door 2 steken in dezelfde steek te haken
min = minderen door de 2 volgende steken samen te haken

(…) x aantal = herhaal wat tussen haakjes staat tot het einde van je toer
(getal) = het getal tussen haakjes is het aantal steken dat je hebt op het einde van je toer

Hoe haak je in het rond en hou je het vlak met vasten

Bij vasten moet je elke toer 6 steken meerderen om je werkje plat te houden.  Als je een mooie cirkel wil, dan moet je in elke toer mooi evenredig meerderen, maar niet telkens op dezelfde plek meerderen.  Doe je dat wel, dan krijg je een zeshoek.  Voor amigurumi’s maakt dat niet zo uit, maar als je een rond dekentje wenst, kan dat misschien wel belangrijk zijn.

werkwijze

Onderstaande werkwijze is slechts een voorbeeld.  Je mag je eender waar vermeerderen, zolang je tussen elke vermeerdering evenredig verdeeld over elke toer.

  1. haak 6 v in een mr (6)
  2. (meer) x6 (12)
  3. (1 v, meer) x6 (18)
  4. (meer, 2 v) x6 (24)
  5. (3 v, meer) x6 (30)
  6. (2 v, meer, 2 v) x6 (36)
  7. (meer, 5 v) x6 (42)
  8. (4 v, meer, 2 v) x6 (48)
  9. (1 v, meer, 6 v) x6 (54)
  10. (5 v, meer, 3 v) x6 (60)

Wil je een grotere cirkel, dan blijf je 6 steken per toer meerderen.

Hoe haak je in het rond en hou je het vlak met halve stokjes

Een half stokje is ongeveer 1,5 keer groter dan een vaste.  Bij de vasten moesten we starten met 6 steken in een magische ring.  Voor de halve stokjes moeten we dus 1,5 keer meer steken haken om te starten.

6 x 1,5 = 9 steken

We gaan dus starten met 9 halve stokjes in een magische ring.  Vervolgens gaan we elke toer 9 steken meerderen, die we ook weer evenredig verdelen over de toer.

werkwijze

  1. haak 9 hst in een mr (9)
  2. (meer) x9 (18)
  3. (1 hst, meer) x9 (27)
  4. (meer, 2 hst) x9 (36)
  5. (3 hst, meer) x9 (45)
  6. (2 hst, meer, 2 hst) x9 (54)

Wil je een grotere cirkel, dan blijf je 9 steken per toer meerderen.

Hoe haak je in het rond en houd je het vlak met stokjes

Een stokje is ongeveer 2 keer groter dan een vaste.  Bij de vasten moesten we starten met 6 steken in een magische ring.  Voor de stokjes moeten we dus 2 keer meer steken haken om te starten.

6 x 2 = 12 steken

We gaan dus starten met 12 stokjes in een magische ring.  Vervolgens gaan we elke toer 12 steken meerderen, die we ook weer evenredig verdelen over de toer.

werkwijze

  1. haak 12 st in een mr (12)
  2. (meer) x12 (24)
  3. (1 st, meer) x12 (36)
  4. (meer, 2 st) x12 (48)
  5. (3 st, meer) x12 (60)

Wil je een grotere cirkel, dan blijf je 12 steken per toer meerderen.

Proficiat!  Je hebt de basis van in het rond haken onder de knie!

Nu kan je verschillende steken gaan mixen en super leuke ronde babydekentjes maken.  Begin alvast met een proeflapje van vasten te maken en maak vervolgens proeflapjes in de steken die je wil gebruiken om de verhouding t.o.v. de vasten te berekenen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie creaties.

creatieve groetjes,
Wendy

4 comments on “Hoe haak je in het rond en hou je het vlak”

    • Dank je wel. Ik hoop dat ik hier veel (beginnende) hakers een plezier mee kan doen. Ik heb er vroeger zelf enorm veel aan gehad. 😉