Volg mijn blog op Bloglovin

How to crochet the perfect sphere. // www.littlewendycrochet.com
Vandaag ga ik je leren hoe je de perfect ronde bal kan haken in eender welk formaat EN krijg je huiswerk.  Want volgende week gaan we hier iets leuks mee doen.

Schrijf je nu in op mijn nieuwsbrief, zodat je er zeker bij bent volgende week!

De formule

Om een balletje te haken, gaan we vasten in het rond haken.  Lees zeker ook de blogpost “Hoe haak je in het rond en hou je het vlak.“. Deze techniek gaan we gebruiken om de grootte van ons balletje te bepalen.

Ook hier gaan we een formule gebruiken die je kan toepassen op eender welk formaat balletje.

X aantal rondes meerderen + X aantal rondes even werken + X-1 aantal rondes minderen

Voorbeeld

Afkortingen

mr = magische ring
v = vasten
min = minderen
meer = meerderen

Werkwijze

  1. Haak 6 v in een mr (6)
  2. (2 meer) x6 (12)
  3. (2 meer, 1 v) x6 (18)
  4. (2 meer, 2 v) x6 (24)
  5. 24 v
  6. 24 v
  7. 24 v
  8. 24 v
  9. (2 min, 2 v) x6 (18)
  10. (2 min, 1 v) x6 (12)
  11. (2 min) x6 (6)
  12. Hecht af.  Weef je draad door de voorste lus van je laatste ronde en trek het gat dicht.  Leg een knoopje in je draad, steek de draad dwars door het balletje en knip af.

Voor een groter balletje, ga je dus voor ELKE extra toer dat je vermeerderd, een extra toer even haken en een extra toer minderen.

Huiswerk

Neem garen geschikt voor een 4 mm haaknaald en haak een klein balletje ongeveer de grootte van een pingpong balletje.  Haak alleen in de achterste lus.
Doe hetzelfde met garen geschikt voor een 2,5 mm of 3 mm haaknaald.

Laat je resultaat zien op instagram via #LWCrochetball

creatieve groetjes,
Wendy

Lees ook deze blogposts:
Hoe haak je in het rond en hou je het vlak.
De 5 beste patronen om te leren amigurumis haken.