Hoe haak je in 1-2-3 een

Pompons zijn fantastisch.  Ze kunnen elk project net dat kleine, leuke extraatje geven dat nodig was.  Het knuffel-gehalte van je sjaal, muts of dekentje gaat onmiddellijk de hoogte in met een zachte, kleurrijke pompon.

Het nadeel van de conventionele pompon… deze zijn niet baby-vriendelijk.  Je kan de vezeltjes er zo uittrekken en het gevaar bestaat er in dat de baby deze in zijn mondje gaat steken.  Dit willen we uiteraard niet.

Daarom ben ik voor jullie op zoek gegaan naar een werkwijze om veilige pompons te maken die nog altijd een heerlijk knuffel-effect hebben.

Vorige winter was het erg hip om je winter-accessoires te pimpen met een faux-fur pompon.  Een trend die zich absoluut deze winter gaat verder zetten.  Haken met pluizig garen kan echter erg frusterend zijn.  Je ziet je steken niet of amper en op het einde van je ronde heb je meermaals een steek teveel of te weinig.

Hier komt vanaf nu een einde aan.  Ik heb speciaal voor jullie een pluis-garen-vriendelijke methode ontwikkeld.  Vanaf nu haak je dus alleen nog met een glimlach.

Hieronder volgen voor jullie 2 tutorials om fantastisch leuke pompons te maken.

Laat zien wat jij met je pompon gemaakt hebt op instagram via #littlewendycrochet.

Afkortingen

l = lus
hv = halve vaste
v = vaste

Faux-fur pompon

Voor je met deze tutorial start, haak je eerst een balletje dat gehaakt is in de achterste lus.  Hiervoor kan je mijn vorige blogpost “Hoe haak je de perfecte ronde bal.” raadplegen.

Verder heb je pluizig garen nodig met lange haren.  Ik gebruik voor mijn tutorial James C. Brett – Faux Fur.  Een fantastisch pluis-garen, waarbij je bijna het verschil met echte pels niet kan onderscheiden.  Je kan het onder andere kopen bij lovecrochet.com.

Hoe haak je in 1-2-3 een

  1. Steek je haaknaald door de voorste lus van de eerst gemaakte steek op je balletje (foto 1) en hecht het pluizige garen aan met 1 hv.  Haak in dezelfde steek nog 1 v.
  2. Haak nu in elke steek tot en met de laatste steek 1 v (foto 2 en foto 3).
  3. Je balletje is nu klaar!  Haal eventueel de haartjes naar buiten met je vingers of door de bal heel zachtjes te borstelen.

Bedenk enkele leuke projectjes voor je pompom!   Hier enkele voorbeelden:

  • Hang hem aan een muts
  • Maak er 2 en hang ze aan het uiteinde van de hoodie-koortjes van een sweater
  • Versier je sjaal met enkele van deze pompons
  • Maak er een steeltje voor en je hebt een paardebloem-pluisbol

Hoe haak je in 1-2-3 een

Het kroezelkopje

Ik noem deze het kroezelkopje, omdat het mij daar zo hard aan doet denken.  Deze pompon vraagt iets meer werk, maar het resultaat mag er absoluut ook wezen!  Mijn zoontje van 21 maanden oud is er gek op en loopt te gieren als hij in deze pompon kan knijpen.

Je kan deze ook met pluizig garen maken, maar deze methode werkt ook prima met niet pluizend garen.

Ik gebruik voor deze tutorial DMC natura just cotton.  Ook leuk is garen met mohair in.

Hoe haak je in 1-2-3 een

  1. Steek je haaknaald door de voorste lus van de eerst gemaakte steek op je balletje (foto 1) en hecht het pluizige garen aan met 1 hv.  Haak in dezelfde steek nog 1 v.
  2. Haak 4 l.
  3. Haak 1 v in de volgende steek.
  4. Herhaal stap 2 en 3 tot en met de laatste steek.

Je balletje is nu klaar!  In plaats van 4 lussen kan je ook meer lussen haken om een nog pluiziger effect te krijgen.  Experimenteer met de lengte tot je de voor jouw ideale pompon hebt gevonden.

Hoe haak je in 1-2-3 een

Creatieve groetjes!