Hoe bepaal je de exacte hoeveelheid garen voor je project? // Een blogpost van Little Wendy crochet.

We hebben het allemaal al wel eens meegemaakt.  Je hebt een leuk nieuw haakproject gevonden.  In het patroon staat mooi vermeld hoeveel bolletjes wol je nodig hebt van dat ene merk.

Je hebt thuis nog enkele bolletjes liggen die perfect zijn voor het project.  Alleen zijn ze van een ander merk en je bent niet helemaal zeker of je wel voldoende garen hebt.
Soms begin je volle moed aan je project om dan te constateren dat je net niet genoeg garen had… en je moest maar een paar steken meer doen!

Maar hoe weet je dat je genoeg garen hebt?  Als je onderstaande methode gebruikt, dan ga je altijd voldoende garen hebben om je project af te werken.

Hoe bepaal je de exacte hoeveelheid garen voor je project? // Een blogpost van Little Wendy crochet.

1. Het proeflapje

Het kan niet genoeg gezegd worden, maar een proeflapje is en blijft de nummer 1 problem-solver van alles wat er fout kan lopen in een project.

Voor sommige projecten is het belangrijk dat je proeflapje de exacte stekenverhouding heeft, zoals beschreven in het patroon.  Denk aan mode-accessoires zoals truien, vesten, maar ook sjaals, wanten en mutsen.  In onderstaande methode leg ik de focus op het haken van amigurumi, maar deze techniek werkt voor elk project.  Let wel dat je bij een project dat in rijen werkt ook een proeflapje maakt dat in rijen werkt.  Het proeflapje is eigenlijk gewoon een klein lapje met de steken die in het patroon worden gebruikt.  Bij mode-accessoires staat heel vaak vermeldt hoe je het proeflapje moet maken.  In dat geval kan je best de instructies van het patroon opvolgen.

Als je amigurumi maakt, dan kan je meestal een dikker of dunner garen nemen.  Een proeflapje is dan de ideale manier om te bepalen hoeveel garen je nodig hebt voor je project.
Bij amigurumi haak je het proeflapje in het rond, volgens dezelfde techniek die je gebruikt om amigurumi te haken.  Je haakt een platte cirkel van een 5-tal rondes, meestal met vasten.  In deze blogpost leg ik uit hoe je dit doet.

2. Tel je steken

Ok.  Je hebt nu een proeflapje in het rond gehaakt. Nu gaan we het aantal steken tellen dat je in totaal gehaakt hebt.

Voor 5 rondes is dit:

ronde 1: 6 vasten
ronde 2: 12 vasten
ronde 3: 18 vasten
ronde 4: 24 vasten
ronde 5: 30 vasten

We tellen alle steken op: 6 + 12 + 18 + 24 + 30 = 90 steken

Hetzelfde doe je nu met het patroon.  Als er meerdere kleuren worden gebruikt, tel je het aantal steken per kleur op.

3.  Weeg het proeflapje

Tenslotte gaan we het proeflapje wegen en gaan we het aantal gram per steken berekenen.

Bijvoorbeeld:
Het proeflapje weegt: 10 gram
Het proeflapje telt: 90 steken
Het project telt in totaal: 2000 steken

(10 : 90)*2000 = 222

We hebben dus 222 gram garen nodig voor ons project.  Hier tel je best nog een klein percentage bij voor de draadeindjes en in geval je foutjes maakt.

222 * 1,10 = 244 -> 250 gram

Ik tel nog 10 % extra en rond af naar boven.  Ik heb dus in totaal 250 gram garen nodig om mijn project af te werken.
Je hoeft geen 10% extra te tellen, maar ik raad aan om toch minimum 5% extra te tellen.

Stel dat je nu nog 230 gram garen in voorraad hebt, dan weet je dat je het project er best wel uit kan krijgen, maar dat er niet veel ruimte is voor foutjes.
Moet je het garen nog kopen?  Dan weet je dat je 5 bolletjes van 50 gram moet aankopen.

Welk nieuw project gaan jullie starten?  Ik ben erg benieuwd om jullie creaties te zien!

Creatieve groetjes,