Mijn Neat ripple projectje van Attic24 en echtstudio.nl is klaar.  Tijd dus voor iets nieuws.  Of toch niet… want ik heb altijd wel ergens een projectje rondslingeren waar ik ooit wel eens aan gestart ben.

Na eventjes rommelen tussen mijn wol en projectjes, vindt ik al snel een granny dekentje terug.  Ik durf al niet meer zeggen hoe lang geleden ik hier aan gestart ben… maar volgens mij ligt dit al enkele jaren in de kast te wachten om afgewerkt te worden.   Hoog tijd dus om hier eens werk van te maken.

De materialen
10 bollen Annell Coton 8 van 50gr in grijs
10 bollen Schachenmayr Nomota Coton Linnen stripes van 50gr in fluo-geel
2 bollen Annell Coton 8 van 50gr in lichtgrijs
1 bol Annell Coton 8 van 50gr in zwart
3 bollen Annell Coton 8 50gr in donkergrijs
1 haaknaald nĀ°3

Het patroon
Het is niet zo’n groot dekentje.  Ik schat ongeveer 1,3mx1,3m.  Net groot genoeg om als babydekentje of TV-dekentje te gebruiken.

Het dekentje bestaat uit 4 verschillende soorten vierkantjes.

De granny’s
1.   30 blokken  ->  standaard granny (je vindt hier een heel duidelijke uitleg over hoe je een traditionele granny square haakt), Mijn granny heeft 5 toeren.  Je zou dan aan elke zijde 19 steken moeten hebben.  Hieronder vindt je het basispatroon terug voor een granny square:

(met dank aan de blog: http://pascalenary.wordpress.com/2010/11/27/traditional-granny-square/)

2.   30 blokken  -> Tunisian crochet simple stitch (zie hier voor meer uitleg), waarvan 20 blokken telkens heen en terug in dezelfde kleur en 10 blokken heen in kleur 1 en terug in kleur 2.  Je doet 21 rijen en zet 20 lossen op, zodat je 21 steken hebt (omdat de lus op je naald ook als een steek telt.)

3.   20 blokken -> granny square met een bloem in het midden.  Die van mij komt uit het boek “Beyond the square – crochet motifs; van Edie Eckman”.  Een geweldig boek met ongelooflijk veel variaties en een duidelijke uitleg over hoe je zelf granny’s kan ontwerpen.   Maar wees vrij om je eigen granny square te gebruiken.   Op deze website vindt je bijvoorbeeld heel veel gratis granny patronen terug.  Zorg er voor dat je granny’s 19 tot 21 steken hebben, zodat je ze achteraf makkelijk aan elkaar kan zetten.  Die met 21 steken, daar neem je telkens in het begin en het einde van de rij 2 steken samen, als je ze aan elkaar zet.

4.  Alle resterende wol heb ik opgebruikt om de granny’s in het midden te maken.  Dit is een semi standaard granny, met het verschil dat in rij 2 de stokjes aan elkaar worden gehaakt, zodat je het effect krijgt van een bloemblaadje of klavertje 4.   Dit patroon komt uit het boek “Burda special – haakpatronen, uitgavenummer E940”.

Aan elkaar zetten:
1. Eerst gaan we lange stroken haken van de granny’s.  Ik heb deze aan elkaar gehaakt met halve vasten in de kleur lichtgrijs.  Zorg er voor dat de naad zichtbaar is aan de goede kant van het werk.

2. Je hebt nu 12 langwerpige stroken.  Vervolgens gaan we ook deze stroken aan elkaar haken.

3. Haak de stroken aan elkaar met vasten.  Zorg ook weer dat de naad zichtbaar is aan de goede kant.

 

De sierrand:
1. haak met grijs rondom het hele dekentje 1 toer vasten.
2. haak met zwart rondom nog 2 toeren vasten
3. haak vervolgens in donkergrijs een golvend randje, zoals een randje van schelpjes.  Mijn randje is gemaakt van schelpjes in de popcorn-steek (of bobbelsteek).  Beginnende hakers kunnen gerust een gewone schelpjesrand gebruiken.  Dit ziet er bijna hetzelfde uit.  Een werkbeschrijving vindt je hier. De laatste toer heb ik nog een randje gemaakt van telkens *1v, 3l, 1v* op de schelpjes.  Ik heb deze lusjes telkens in de opening tussen 2 steken in gehaakt.

That’s it folks!  Hope you like it. šŸ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *