Een prachtig vierkantje deze week.  Wie graag met kleurtjes werkt zal deze ongetwijfeld heel erg leuk vinden om te maken.

Het 32e vierkantje is “The crocodile Flower” van Joyce Lewis.  Klik zeker ook eens op deze link om meer van haar ontwerpen te ontdekken.

Gebruikte steken:

tr4st = tros van 4 stokjes -> haak 4 stokjes half af tot je 5 lussen op je naald hebt.  Maak een omslag en haal  in 1x door de 5 lussen op de naald.

Here we go!

Ter info:Elke toer sluit je af met 1 hv in de eerste steek van die toer.

Als ik schrijf: 12 st  haken deze toer -> dan is het 1e stokje 3 keerlussen.  Uitgeschreven is dit dus: haak 3 keerlussen, haak 1 st in de volgende 11 stokjes.

Ik doe dit om mijn schrijfwijze in te korten.

een dst = 4 keerlussen

een tst = 5 keerlussen…

Alles wat tussen * … * staat is een patroon dat telkens moet herhaald worden.  Als iets tussen ( … ) staat, wil dat zeggen dat al die steken in de dezelfde steek moeten gehaakt worden.

TOER 1
Haak 12 st in een ring
TOER 2
Haak (1 v, 1 dst) in elke steek
TOER 3
Haak (1v, 1 dst, 1 v) in elke v van de vorige toer
TOER 4
Haak (1 v, 1 dst) in de eerste v en 1 v in de volgende v
TOER 5
We beginnen met de basis voor de blaadjes.
hecht een nieuwe kleur aan in een van de dst van vorige toer.
maak 2 l, 1 v in dezelfde steek, 2 v in de volgende steek, 
* 5 l, 1 hv in de zijkant van de v aan het begin van je ketting, sla het dst over, 2 v in de volgende 2 v*
TOER 6
Dit is de basis voor de 2e rij bloemblaadjes.
hecht je draad aan in één van de v van vorige toer.  Het eerste dubbel stokje haak je als 4 l.
*1 dst,  1 dst, 6 l, 1 hv in bovenaan in het dst, 1 dst, 3 lussen, sla de lus van vorige toer over en ga onmiddellijk naar de volgende v van vorige toer*
TOER 7
Dit is de basis voor de 3e rij bloemblaadjes
haak alleen op de kettingruimtes.
* 2 dst, 6 l, 1 hv bovenaan in het dst, 1 dst, 4 l*
TOER 8
We gaan nu de hoeken vormen.
De hoeken : *(2 hst, 2 st) in een kettingruimte, 3 dst in het volgende dst, 3 l, sla het volgende dst en de lus over, 3 dst in het volgende dst, (2 st, 2 hst) in de volgende kettingruimte.*
De zijkanten : *1 hst in de volgende steek, 2 l, sla de volgende steek over, 1 v in de volgende steek, 4 v in de kettingruimte, 1 v in de volgende steek, 2 l, sla de volgende steek over, 1 hst in de volgende steek*
TOER 9
hoeken : (2 v, 2 l, 2 v)
zijkanten : 1 v in elke v en 2 v in de kettingruimte van 2 l
TOER 10
hoeken : (1 st, 3 l, 1 st)
zijkanten : 1 st in elke steek
TOER 11
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : 1 v in elke steek
TOER 12
hoeken : 1 st, 3 l, 1 st
zijkanten : 1 st in elke steek
TOER 13
hoeken : 1 v, 2 l, 1 v
zijkanten : 1 v in elke steek
Voor de 14e toer volgt de CAL het patroon niet meer, maar heeft Dedri van lookatwhatimade.net een leuk alternatief gemaakt.  Deze alternatieve toer is nodig om je vierkantje in het juiste formaat te krijgen.  De 14e toer is de laatste toer van het vierkantje voor de CAL.  Daarna gaan we onmiddellijk door naar toer 18 van het patroon, de bloemblaadjes.
TOER 14
hoeken : 2v, 1 l, 2 v
zijkanten : haak in de achterste lus van elke steek 1 v
Hier komen de bloemblaadjes!
TOER 18
We beginnen met de buitenste bloemblaadjes en werken zo naar het midden toe.
Hecht een draad aan rond de kettingruimte van toer 7 en centraal tussen de vasten van toer 8.
Haak in de lus : *(6 dst, 1 l, leg je half blaadje plat en haak een hv in de steek die net achter je bloemblaadje zit, 1 l, 1 v in de zijkant van het laatste dst, 6 dst), 1 v rond de kettingruimte van toer 7 en centraal tussen de vasten van toer 8 *
TOER 19
hecht centraal op de kettingruimte van toer 6 je draad aan.
De bloemblaadjes haak je weer hetzelfde, maar dan met stokjes.
TOER 20
hecht je draad aan in één van de centrale vasten van toer 5, net onder één van de groepjes van 3 dst.
De bloemblaadjes haak je weer hetzelfde, maar dan met halve stokjes.
En  we zijn weeral klaar.   Op naar het volgende vierkantje.
groetjes!
Wendy
———-> English version

Oh!  I rrrrrrrrreaaaaaly love square #32!   So vibrant if you use bright colors.

The design is called “The crocodile Flower” from Joyce Lewis.  Just click on her name for more of her designs.

For the English photo-tutorial, please visit lookatwhatimade.net

crafty greetings,
Wendy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *